عنوان پایان‌نامه

تاثیر شاخص های سبک زندگی مصرف کننده بر پذیرش محصولات با فناوری بالا



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر شاخص های سبک زندگی مصرف کننده بر پذیرش محصولات با فناوری بالا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00723;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70247
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    غلامرضا جندقی

    چکیده هدف از این تحقیق، شناسایی شاخص‌های مرتبط با سبک‌زندگی است که استفاده از محصولات تکنولوژیکی توسط مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین، این تحقیق در صدد بررسی تاثیر شاخص‌های سبک‌زندگی بر درک و پذیرش محصولات تکنولوژیکی توسط مصرف‌کنندگان می‌باشد. با استفاده از مدل پذیرش فناوری بعنوان چارچوب نظری، مدل مفهومی تحقیق توسعه داده شده که به ارتباط موجود بین سبک‌زندگی، درک و تمایل اشاره می‌کند. جامعه آماری تحقیق حاضر مردم شهر تهران هستند که سابقه حداقل یک بار استفاده از محصولات با فناوری بالا را داشته‌اند. در مجموع تعداد 227 پرسشنامه جمع‌آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا تحلیل عاملی تأییدی به منظور بررسی و تأیید متغیرها صورت گرفت. سپس، با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، مدل در جامعه مورد بررسی برازش شد. در نهایت، با محاسبه ضریب مسیر از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیه‌های تحقیق بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که شاخص‌های آگاهی مد، گرایش اوقات فراغت، درگیری اینترنتی و عملکرد مورد انتظار، اثر اجتماعی و شرایط تسهیل‌کننده جزء پیشایندهای مستقیم و غیرمستقیم تمایلات مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولاتی با فناوری بالا می‌باشد. یافته‌های این تحقیق، دیدگاه‌هایی را در بازاریابان در رابطه با نحوه استفاده از اطلاعات مربوط به فاکتورهای سبک‌زندگی در استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات ایجاد می‌کند. در انتهای پژوهش پیشنهادات کاربردی حاصل از تحقیق ارائه ‌شده و محدودیت‌های تحقیق نیز مشخص گشته‌اند. واژگان کلیدی پذیرش فناوری، مدل پذیرش فناوری UTAUT، شاخص‌های سبک‌زندگی مصرف‌کننده، محصولات با فناوری بالا.
    Abstract
    Abstract For the past two decades, a digital revolution has led to strong growth of the consumer technology market. The consumer technology market involves an exchange of technology-driven products such as consumer electronics, information technology, and telecommunication products that are primarily used for personal, family, and/or household purposes. In this market, high technology products are developed in a rapid pace along with technological development and alter a pattern of consumers’ technology usage as evidenced by such products as MP3 players, digital cameras, and cell phones. Thus, one of the marketers and producer high technology products companies is that, how coordinate they marketing and advertising strategies with consumer technology market, until they can attract consumers and clients to their high technology products.in iran, little researches has been done on this topic and if done, its mot be practical. This study aims to identify relevant lifestyle factors that affect consumer adoption of technology products. Furthermore, this study attempts to examine the impact of lifestyle factors on perception and adoption of consumer technology products. Using the technology acceptance model as a theoretical framework, the conceptual model depicts the relationships among lifestyles, perceptions, and intention. the population of research consists the city of Tehran people, who has at least one experience of using the hight-tech products Totally, 227 questionnaires were collected. In order to analyzing the data, first, confirmatory factor analysis was performed in order to evaluate and verify the variables. Then with calculating path coefficient through Structural Equation Modeling the research hypotheses were tested. Results of this study show that factors (fashion consciousness, leisure orientation, Internet involvement, performance expectancy, social influence and facilitating conditions) are direct and indirect antecedents of consumers’ intention to adopt high-tech products. Findings of this study provide marketers with insights into how knowledge about lifestyle factors can be integrated into marketing and advertising strategies. Finally, some recommendations are provided based on research findings. Keywords Acceptance of technology, Technology acceptance model, The factors of consumer lifestyle, High-technology products.