ارزیابی مدل هوشمندسازی مدارس و بررسی تاثیر آن بر بهره وری یادگیری دانش آموزان (مورد مطالعه: مدارس هوشمند استان قم)
- رشته تحصیلی
- مدیریت فناوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002046;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69832
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- معصومه کیوانی
- استاد راهنما
- سیدمحمد محمودی
- چکیده
- چکیده در جهان امروز، علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر بسزایی در زندگی بشر وکسب و کارها و سازمانهای دولتی و آموزشی دارد. با توجه به صرف هزینه های زیاد، برای استفاده از فناوری های آموزشی، این پژوهش، هوشمند سازی مدارس را مورد بررسی قرار داده است. هدف پژوهش، مشخص نمودن تاثیر هوشمند سازی بر بهره وری یادگیری دانش آموزان است. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر زمان مقطعی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش عبارت است از کلیه کارشناسان فاوای ادارات آموزش و پرورش استان و مدیران ومعاونان فناوری و دبیران مرد و زن شاغل در مدارس هوشمند استان قم که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای تجزیه نتایج از روش آزمون تی و برای تحلیل نتایج از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. مدل اولیهی عوامل موثر در ارتقا یادگیری دانش آموزان، با توجه به مدلهای علمی و نظر اساتید مورد اصلاح و تغییر قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که هوشمند سازی مدارس بر ایجاد انگیزه یادگیری و سطح یادگیری و درصد قبولی و بهبود مدیریت زمان و یادگیری مفاهیم انتزاعی و موفقیت در جشنواره ها و المپیاد ها موثر است و بنا بر عدالت اجتماعی باید این بستر برای تمامی دانش آموزان مدارس استان قم فراهم گردد. واژگان کلیدی: ارزیابی عملکرد، فناوری اطلاعات، مدارس هوشمند، بهرهوری.
- Abstract
- Abstract In today world, ICT has a remarkable role in human life, businesses and public and educational organizations. Considering huge costs to utilize educational technologies, present paper attempts to investigate on smart schools. The aim of present study is to determine the impact of smart schools on students’ learning productivity. In terms of method, this is a descriptive survey-type while in terms of time and purpose it is periodical and applied respectively. Research population consists of all ICT experts in Pedagogy Offices of the Province as well as IT managers and deputies and male/female teachers in Qom Smart Schools selected by cluster sampling technique. To analyze the results, t-test and confirmatory factor analysis methods are used. The initial model of affecting factors on promoting students’ learning was modified by scientific models and the opinions of instructors. Research findings indicate that smart schools impact on creating learning motivation, learning level, percent good, time management improvement, learning abstract concepts and success in festivals and Olympiads and, in terms of social justice, such context should be generate for all students in Qom Province schools. Keywords:Performance Evaluation، Information Technology ،Smart School Productivity.