بررسی تاثیر انگیزه های درونی و بیرونی موثر بر مشارکت در تبلیغات دهان به دهان و وفاداری الکترونیکی
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002829;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81249
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سحر فقیه
- استاد راهنما
- سید محمد باقر جعفری
- چکیده
- با پیدایش اینترنت، ایجاد پول الکترونیکی و امکان تراکنش های مالی از طریق بازارهای الکترونیکی و آنلاین، تجارت و بازاریابی الکترونیکی روز به روز گسترش یافته است.کسب وکارهای رقابتی در بستر تجارت الکترونیکی تنها با یک کلیک مووس از هم فاصله دارند، بنابراین اینکه شرکت ها چگونه وفادار ساختن مشتریان در بازارهای آنلاین را درک کنند اهمیت بسیاری دارد. در پژوهش پیش رو به بررسی تاثیر انگیزه های درونی و بیرونی بر مشارکت در تبلیغات دهان به دهان و وفاداری الکترونیکی می پردازیم. ابتدا ابعاد انگیزه های درونی و بیرونی موثر بر مشارکت در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی استخراج شده اند و سپس تاثیر این عوامل بر مشارکت در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و از طریق آن بر وفاداری الکترونیکی سنجیده شده است. این تحقیق بر اساس ماهیت کاربردی بوده و براساس روش تحقیق در رسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار می گیرد و با توجه به آزمون روابط بین متغیرها جز تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کاربران سایت کالایاب آنلاین می باشند که حداقل یکبار در قسمت نظرات مربوط به یک کالا نظر خود را ثبت کرده اند. در مجموع 202 پرسشنامه جمع آوری شده است. برای آزمون فرضیات پژوهش از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی مسیر نشان دادند که ابعاد چهارگانه انگیزه ی درونی که شامل لذت بردن از کمک کردن به دیگران، احساس تعلق، وظیفه اخلاقی و خودکارآمدی دانش بود بطور غیر مستقیم بر مشارکت در تبلیغات دهان به دهان و وفاداری الکترونیکی تاثیر دارند و ابعاد انگیزه ی بیرونی که شامل مشوق های مالی، شهرت و عمل متقابل بودند بر مشارکت در تبلیغات دهان به دهان و وفاداری الکترونیکی اثر ندارند. از دیگر نتایج این پژوهش تایید تاثیر تعیین هویت شخصی و اجتماعی با سایت بر وفاداری الکترونیکی و تاثیر غیر مستقیم مشارکت در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی است.
- Abstract
- With the advent of the internet , the creation of electronic money and possibility of financial transaction continue to be spread daily through electronic and online markets , commerce and electronic marketing . Competitive businesses in the context of electronic commerce are only a single mouse click away. So it is very important that companies understand how customers are loyal to the online markets. In this study we examine the impact of internal and external motives on participation in Electronic Word of Mouth (e-WOM) and electronic loyalty . First the effective dimensions of the internal and external motives on participation in e-WOM have been extracted and then the impact of these factors is measured on the participation of e-WOM and through it on electronic loyalty . This study was based on the practical nature and according to survey research is placed in the category of descriptive studies and surveys and according to test relationships between variables is correlational researches . The statistical population of this study are online Kalayab site users that at least once have registered their opinion in the comment part related to a product . A total of 202 questionnaires were collected . structural equation was used to test the hypothesis . the result of the survey route showed that the four dimensions of internal motivation ; that includes the Enjoyment of helping, a sense of belonging , moral obligation and Knowledge self-efficacy; have indirect impact on the participation of e-WOM and electronic loyalty . The dimensions of external motivation ; that includes financial incentives, reputation and reciprocity; were not effective on the participation of e-WOM and electronic loyalty. Other results of this study are the confirmation of the effect on personal and social site identification on electronic loyalty and indirect impact on participation in electronic e-WOM on electronic loyalty.