عنوان پایان‌نامه

طراحی شبکه ی زنجیره ی تامین چابک چند دوره ای چند محصولی



    دانشجو در تاریخ ۰۵ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی شبکه ی زنجیره ی تامین چابک چند دوره ای چند محصولی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73416;کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: F3;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73416;کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: F3
    تاریخ دفاع
    ۰۵ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    اعظم مرادی
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    بازارهای قرن بیست و یکم به بازارهایی تبدیل شده اند که چرخه عمر محصولات کوتاه، رقابت بین تولیدکنندگان زیاد و نوسانات تقاضا بسیار زیاد است. شرکت ها در تلاشند تا محصولات خود را مطابق با نظر مشتریان تولید کنند و به سرعت به دست مشتریانشان برسانند. این تحقیق سعی دارد تا به روش های مختلفی بر نوسان های تقاضا غلبه کرده و با سرعت مورد نیاز، محصولات را به دست مشتریان برساند. مدل استفاده شده در تحقیق مدلی برای شبکه زنجیره تأمین چابک یک محصول در چند دوره در حالت قطعیت تقاضا می باشد. از روش های استفاده شده برای غلبه بر نوسان های تقاضا می توان به برون سپاری، اضافه کاری، انبارش در مراکز توزیع، افزایش ظرفیت به صورت دائم، استفاده از تسهیلات در رده ها و دوره های مختلف اشاره کرد. سطح خدمت به مشتری تعریف شده در مدل، می تواند سفارش های از دست رفته را تعیین کند و اگر سفارش براورده نشده ای افزون بر سطح خدمت به مشتری وجود داشته باشد، زنجیره تأمین باید جریمه بپردازد. روش های مختلف حمل ونقل باعث می شود تا در صورت بهینگی تابع هدف، از روش های سریعتر و طبعاً گران تر استفاده شود تا پاسخگویی شبکه زنجیره تأمین حفظ شود. برای افزایش چابکی در صورت نیاز کارخانه ها می توانند محصولات را به صورت مستقیم و بدون واسطه ی مراکز توزیع به دست مشتریان برسانند. به دلیل استراتژیک بودن تسهیلات اولیه تولید در هر رده، مدیریت زنجیره تأمین باید هزینه ای ثابت را به تسهیلات مختلف شامل تأمین کننده ها، کارخانه ها و مراکز توزیع بپردازد. برای افزایش چابکی و کاهش هزینه، از ترکیبی از زنجیره تأمین ناب و چابک استفاده شده است که زنجیره تأمین ناب به یکنواخت سازی تولید و کاهش هزینه انبار در صورت کاهش هزینه می پردازد و همزمان زنجیره تأمین چابک به چابکی زنجیره کمک می کند تا پاسخگویی حفظ شود. مدل پیشنهادی با استفاده از داده های ارائه شده از مقاله بابازاده و همکاران حل شده و نتایج به دست آمده نشان می-دهند که مدل قادر است با کمترین هزینه و بیشترین انعطاف، پاسخگویی مطلوب داشته باشد و تقاضای مشتریان را براورده کند. مدل سازی ریاضی پیشنهادی یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح آمیخته است که با استفاده از نرم افزار گمز حل شده است.
    Abstract
    Twenty first century markets are transformed to that markets that life cycle of products become so short, competitiveness between manufacturers and demand fluctuations are so high. Companies try to produce their product according to customer needs and deliver them quickly to the customers. This research is trying to overcome demand fluctuations via several ways and satisfy their needs with sufficient speed. In this research the proposed model is a single product multi period Agile Supply Chain Network (ASCN) under definite demand. Some approaches for controlling demand fluctuations are outsourcing, overtime, storing in distribution centers, permanently additional capacity of plants and distribution centers, using facilities in each echelon from each period. Presented Customer Service Level (CSL) can define lost sales and if lost sales are more than allowed quantity, supply chain should pay penalty cost. Different transportation modes make the model to use faster and naturally more expensive transportation modes to save responsibility if it is help objective function to become optimum. For the sake of improving agility, plants can ship their products directly to the customers without dealing with distribution centers if it is necessary. Due to strategic condition of primary facilities in each echelons, supply chain management should pay fixed costs to each of them including suppliers, plants and distribution centers. To improve agility and reduce costs, a combination of lean and agile supply chains are used that lean supply chain help the model to normalize the demands and reduce holding costs in distribution centers and simultaneously agile supply chain helps to improve agility and responsiveness. The Proposed model is solved by data from Babazadeh et al paper and the results depict desirable responsiveness with the most flexibility and least cost and satisfy customer demand. The proposed mathematical model is a mixed linear integer programming model that is solved by Lingo software. Keywords Multi period agile supply chain network, transportation modes