عنوان پایان‌نامه

طراحی شبکه ی زنجیره ی تامین رقابتی یکپارچه با استفاده از تئوری بازیها



    دانشجو در تاریخ ۰۵ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی شبکه ی زنجیره ی تامین رقابتی یکپارچه با استفاده از تئوری بازیها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70888
    تاریخ دفاع
    ۰۵ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    چکیده بازارهای امروزی رقابتی و پویا هستند. پیشرفتهای سریع تکنولوژیکی و جهانی شدن اقتصاد به تدریج در حال تغییر ماهیت رقابت از رقابت بین شرکتها به رقابت بین زنجیرههای تامین است. هنگامی که رقیبی وجود نداشته باشد، شبکه زنجیره تامین جدید با یک بازار انحصاری مواجه است. اما در حضور رقبایی که از قبل در بازار وجود دارند، این شبکه زنجیره تامین برای به دست آوردن سهم خود از بازار میبایست به رقابت با دیگر رقبا بپردازد. اهمیت طراحی شبکه در بازارهای امروز و نبود تحقیقی در زمینه طراحی شبکه زنجیره تامین چند محصولی و چند دورهای در ادبیات، باعث شد تا در این پژوهش یک مدل طراحی شبکه زنجیره تامین رقابتی توسعه داده شود. هدف این تحقیق ارایه یک مدل برای طراحی ساختار شبکه یک زنجیره تامین جدید در حضور یک زنجیره تامین موجود است. این مدل از چهار سطح تامینکنندگان، تولیدکنندگان، خردهفروشان و بازار تقاضا تشکیل شده است که تقاضای بازارها قطعی بوده و تابعی از قیمت است. این دو زنجیره به صورت غیرهمکارانه با یکدیگر رقابت نموده و محصولات رقابتی ارایه میدهند. ابتدا با استفاده از برنامهریزی ریاضی رفتار دو زنجیره تامین مدلسازی میشود. سپس شرایط تعادل استخراج شده و به صورت یک مساله ابعاد محدود نامساوی تغییراتی مدل میشوند. در مرحله بعد مدل ارایه شده به صورت چند محصولی، چند دورهای و چند دورهای و چند محصولی توسعه داده میشود. در گام بعد از یک الگوریتم ابتکاری برای حل مساله نامساوی تغییراتی استفاده میشود. در نهایت برای بررسی صحت و اعتبارسنجی مدل و الگوریتم پیشنهادی، یک مثال عددی ارایه شده و رفتار قیمتها، سهم بازار، درآمد کل، هزینه کل و سود کل با توجه به فعالیتهای بازاریابی کلیدی، مانند تبلیغات، برندسازی و تغییر برند مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد مدیریت هر دو شبکه زنجیره تامین بهتر است برای افزایش سهم بازار و سود خود، از فعالیتهای بازاریابی مانند تبلیغات، برند سازی و ... استفاده نمایند. واژههای کلیدی: مدیریت زنجیره تامین، طراحی شبکه، رقابت پویا، تعادل نش، نامساوی تغییراتی
    Abstract
    Abstract Today’s markets are competitive and dynamic. Quick technological developments and globalization of economy is gradually changing the nature of competition from competition between firms to competition between supply chains. When there exist not any competitor, the new supply chain network plays its role in a monopoly markets. But in presence of competitors, the new supply chain network has to compete with other rivals for its market share. The importance of competitive network design in today’s marketplace and lack of multi-product and multi-period supply chain network design research in the literature motivated us to develop a competitive supply chain network design. The purpose of this research is propose a model for designing the network structure of a new supply chain in the present of pre-existing chain. This model consists of raw material suppliers, manufacturers, retailers and demand market where demand is deterministic and depends on price. The two chains compete with non-cooperative manner and provide competitive products. Firstly, the behavior of two supply chains is modeled by mathematical programming. Then, the equilibrium conditions are derived and formulated as a finite-dimensional variational inequality problem. Afterward the proposed model is developed as a multi-product, multi-period and multi-product plus multi-period. So, a heuristic algorithm is used to solve the variational inequality problem. Finally, in order to verify and validate the proposed model and algorithm, a numerical example is presented and investigated the behavior of prices, market share, total incomes, total costs and total profit with respect to key marketing activities, such as advertising, brand positioning and brand switching. The results demonstrate that for increasing the market share and profit, the manager of both chains should try to increase the cross-price effect parameter by employing the marketing activities like advertising and brand positioning. Keyword: supply chain management, network design, dynamic competition, Nash equilibrium, Variational inequality.