عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت ارائه خدمات کتابداران کتابخانه های دانشکده های دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت ارائه خدمات کتابداران کتابخانه های دانشکده های دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39639;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 534ک;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 534ک
    تاریخ دفاع
    ۱۵ دی ۱۳۸۷
    دانشجو
    علی شعبانی

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت ارایه خدمات کتابداران دانشکده¬ای دانشگاه تهران پرداخت. جامعه این پژوهش از دو گروه کتابداران و دانشجویان تشکیل شد؛ گروه اول کلیه کتابداران دانشکده¬ای دانشگاه تهران بودند که به مراجعان ارتباط مستقیم و رو در رو داشتند و گروه دوم تمامی اعضای فعال کتابخانه¬های این دانشکده¬هاست. تعداد 60 کتابدار (42 زن، 18 مرد) به صورت سرشماری و تعداد145 دانشجو (78 زن، 67 مرد) به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش هوش هیجانی کتابداران، از پرسش‌نامه هوش هیجانی سیبریا شرینک (1381)، و برای سنجش کیفیت خدمات دریافتی از پرسش نامه لیب‌کوال (2005) استفاده شد. برای تحلیل آماری داده‌های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل میانگین، فراوانی، و درصد، Tتک متغیّره، Tمستقل، آزمون لوین، و آزمون کروسکال- والیس استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که میزان برخورداری کتابداران از هوش هیجانی و مؤلفه¬های آن در حد بالاتر از میانگین قرار دارد و کیفیت خدمات موجود این کتابخانه¬ها نیز بالاتر از میانگین است.یافته¬های مربوط به پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و کیفیت خدمات کتابداران دانشکده¬های دانشگاه تهران رابطه مستقیم معنادار برقرار است.اما تفاوت معناداری بین مردان و زنان کتابدار در برخورداری از هوش هیجانی، ارزیابی کیفیت خدمات موجود و نیز میان کتابداران دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته کتابداری و اطلاع¬رسانی و افراد فاقد این تحصیلات یافت نشد.
    Abstract
    The purpose of this research was to investigate the relationship between emotional intelligence (EI) and service quality (SQ) of faculty’s librarians at the University of Tehran. The population of this study was tow groups. The first group included 60 librarians (42 femails, 18 males) and the second group consisted of 145 (78 females and 67) libraries patrons. Data was collected through Syberia Shrink Emotional Intelligence questionnaire and LIBQUL questionnaire. The result’s showed that IE of librarians and perceived SQ of libraries were slightly over the average. The result’s revealed that there were significant positive correlation between EI and SQ. However there were not significant difference between El of man and women librarians. Although there was no significance different between EI of librarians with graduate degree in library and information science and librarians without LIS degrees and perceived SQ among male and female patrons too. Keyword: Emotional intelligence, Service quality of libraries, Faculty