عنوان پایان‌نامه

آسیب شناسی طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات در آموزش و پرورش استان همدان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آسیب شناسی طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات در آموزش و پرورش استان همدان" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002214;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75836
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    با وجود مزایای فراوان شبکه ملی اطلاعات (اینترانت) مدارس، مشکلات و معضلات پیش رو در اجرا و بهره برداری مناسب از ظرفیت های این شبکه از قبیل: عدم رغبت مدیران و معلمان در استفاده از این شبکه در انجام امور اداری و آموزشی در مقایسه با شبکه اینترنت، هزینه های بیشتر این شبکه، بعضاً نبود محتوای غنی بر روی شبکه که باعث می شود معلمان و دانش آموزان اغنا نشده و همچنین سرویس های تحت وب این شبکه که در قیاس با شبکه اینترنت ضعیف می باشد از موارد و مشکلاتی است که مدارس ما با آن دست به گریبان می باشند. بنابراین هدف این پژوهش آسیب شناسی طرح اتصال مدارس مقطع متوسطه شهرستان همدان به اینترانت ملی می باشد. داده های موردنیاز از طریق پرسشنامه و مصاحبه با کاربران اینترانت (معلمان مدارس) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی (T) تک نمونه ای استفاده شد. نتایج، نشان داد وضعیت کلی طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان همدان نامناسب است. از نظر ابعاد مورد بررسی، ابعاد زیرساخت‌ها و منابع انسانی در وضعیت نامناسب بوده و بعد محتوا در وضعیت مناسب قرار دارد. از نظر شاخص‌ها: در بعد زیرساخت‌ها همه شاخص‌ها در وضعیت نامناسب قرار دارند. در بعد منابع انسانی، هفت شاخص حمایت مدیریت عالی، مناسب‌بودن دوره تصدی افراد مسئول، تمرکز دانش‌آموزان بر ارائه‌های سطحی و کپی‌شده، سواد کامپیوتری معلمان، تجربه کاربران در استفاده از وب، برگزاری سمینارهای فرهنگ‌سازی و آموزشی و همکاری و تعامل علمی و آموزشی شاخص‌های طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان همدان با مشکل مواجه است. در بعد محتوا، شاخص‌های کافی‌بودن حجم مطالب، سرعت ایجاد تغییرات در محتوا، قابل اطمینان بودن اطلاعات، استفاده از انیمیشن و ... برای جذابیت بیشتر در وضعیت نامناسب قرار دارند.
    Abstract
    Despite the abundant benefits of the school national information network (Intranet), Problems encountered in the implementation and utilization of network capacities Such as: The lack of interest in the use of this network among administrators and teachers in educational affairs compared with Internet, The high costs of national information network , Occasionally not some rich content on the national information network that makes teachers and students discontent, as well as web based services of this network that is weaker than Internet, are the issues and problems that our schools are grappling with. So researcher is looking for pathology of Intranet project at secondary schools in Hamadan city. Researcher collected needed data through questionnaires and interviews from the intranet users. To analyzing the data, the confirmatory factor analysis and single sample T-test are used. The results showed that the overall situation of schools connecting project to national information network at secondary schools in the city of Hamedan is inappropriate. According to the study, the dimensions of the infrastructure and human resources are in poor condition and the content dimension is in good condition. In terms of indicators, all indicators in the infrastructure dimension are in poor situation. In terms of human resources, schools connecting project to national information network at secondary schools in the city of Hamedan is facing difficulty in seven indicators Including, 1. top management support, 2. the suitability of tenure, 3. lack of concentration of students on superficial and copied presentations, 4. teachers computer literacy, 5. experience of users in using of the web, 6. cultural and educational seminars, and 7.scientific and educational cooperation indicators. In terms of content, indicators Including, the adequacy of the content volume, speed changes in the content, reliability of information, the use of animation and more attractive situation for further attractive, are in inappropriate situation. Keywords: pathology, Internet, intranet, school national information network.