عنوان پایاننامه
محاسبه ظزفیت تخلیه اضطراری ایستگاه های قطار شهری در حادثه تغلیظ نمونه موردی ایستگاه بهارستان از خط ۲ مترو تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت در سوانح طبیعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1321;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69882
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- هادی بیدابادیان
- استاد راهنما
- سعید گیوه چی, احمد نوحه گر
- چکیده
- امروزه بشر، متوجه شده است که سوانح شدید مانند زلزله، باران های سیل آسا و حوادث ثانویه سوانح، به عنوان مثال، آتش سوزی، قطع برق و انفجار چالش های بزرگی در برابر آمادگی اضطراری در حمل و نقل و زیرساخت ها است. بنابراین هنگام مواجهه با این تهدیدات، یکی از پاسخ های اضطراری مهم تخلیه جمعیت پیاده با خیال راحت و کارآمد است. فرآیند تخلیه برای عبور و مرور ایستگاه های قطار شهری می تواند توسط عواملی از جمله عدم امکانات، خسارت راه مسافر، و یا مواد خطرناک تحت تاثیر قرار گیرد. یک سری عوامل در طی فرایند تخلیه در مسیرهای تخلیه باعث کاهش بهره وری تخلیه می شوند. برای شناسایی این تنگناها در طی فرایند تخلیه، دو روش مشاهده مستقیم و روش کمی استفاده شد. در این پژوهش بررسی سطح خدمات برای پله ها، راه ها و ایستگاه انجام شد. نرم افزار Pathfinder 2015، مورد استفاده قرار گرفت. دو حالت شبیه سازی جنبش استفاده شد، حال فرمان و حالت SFPE. این مدلسازی و شبیه سازی در نرم افزار می تواند انیمیشنهای زنده از روند حرکت مسافران در فضا را مدل کند. علاوه بر این با ترکیب نتایج شبیه سازی با مفهوم سطح خدمات، جمعیت تحت فشار و مناطق بالقوه تنگنا نیز مشخص شد. نتایج مشخص کرد که روند تخلیه از رابطه جریان تراکم و همچنین رابطه سرعت چگالی برای جریان های مسافران تبعیت می کند. با این حال زیرساخت های مختلف ممکن است ظرفیت ارائه خدمات متفاوت داشته باشند. نتایج عینی و سه بعدی شبیه سازی شامل کانتورهای ( چگالی، سطح سرویس دهی ایستگاه، پله ها، معبرها، سرعت معمولی، سرعت، زمان خروج، کاربری تجمعی و لحظه ای) به دست آمد. با توجه به آیین نامه ها و استانداردهای موجود(مانندNFPA130) در امر تخلیه در این پژوهش ظرفیت تخلیه اضطراری ایستگاه به صورت بیشینه جریان مسافری که می تواند در 6 دقیقه از یک گلوگاه عبور کند، تعریف شد. مدل ظرفیت تخلیه اضطراری جمعیتEEC، به وسیله یک فرمول بیان و مدل ساخته شد. بررسی های میدانی در ساعات پیک عبور و مرور در ایستگاه انجام شد و سرعت و تراکم در تنگناها به دست آمد و ظرفیت ایستگاه تعیین شد. برای ارزیابی توانایی تخلیه اضطراری جمعیت ایستگاه مترو، شاخص تخلیه اضطراری جمعیتEI که بصورت نسبت ظرفیت تخلیه اضطراری جمعیت بر مقدار واقعی جریان مسافران در ساعات پیک جمعیت است، پیشنهاد شد. اگر EI >=1 در این صورت مسافران به راحتی د
- Abstract
- Nowadays, mankind has found that severe disasters such as earthquakes, torrential rains and secondary accidents, for example, fires, power outages and explosion are the great challenges in the face of emergency preparedness in transport and infrastructure. So when faced with this threat, one of the important emergency response evacuation is walking safely and efficiently. Evacuation process for urban Subway stations can be affected by factors such as lack of resources, damage to passengers path or hazardous materials. A number of factors during the discharge process in evacuation routes reduces the efficiency of Evacuation. To identify the bottlenecks in the process of Being evacuated, the two methods of direct observation and quantitative methods were used. In this study the level of service for stairs, paths and station was done. Software Pathfinder 2015, was used. Two were used in the simulation mode, the Steering and the SFPE. The modeling and simulation software can live animations of the passengers in the model space. In addition, by combining the simulation results with the level of service, population pressure and potential areas bottleneck was also specified. Results indicated the discharge of the passengers comply with relationship between the density and speed as well as the relationship between the density of the flow. However, various infrastructure capacity may have different services. visual results and three-dimensional simulation of contours (density, level of service stations, stairs, passages, normal speed, speed, time of Evacuation, users accumulate and the moment), respectively. According to the regulations and standards (such as NFPA130) in the discharge of Passengers, this research station for maximum flow capacity of the emergency evacuation of passengers that can pass through a bottleneck in 6 minutes, respectively. The emergency evacuation capacity crowd EEC, and the model was made using a formula. Field surveys were conducted at the station at peak hours traffic speed and density in bottlenecks and capacity were to be designated station. To assess the ability of emergency evacuation crowd subway station, emergency evacuation index EI population that emergency evacuation capacity crowd of passengers during peak hours on the actual amount of the population, was proposed. If EI> = 1 then the passengers comfort in time (6 minutes) can be evacuated and emergency evacuation capability metro population, is excellent. If EI is between 1 and 0.8, the ability to drain well. If EI is between 0.5 to 0.8, the station in the group had gone to an emergency evacuation station is bad. That means that almost 50 percent of the passengers can not be evacuated in time. If EI is less than 0.5, the station can not meet the need for emergency evacuation and emergency evacuation capability worst. Keywords: Urban Subway Station, Emergency Evacuation Capacity, Emergency Evacuation Index, Bottlenecks, Modelling, Simulation.