عنوان پایان‌نامه

تاثیر تداخل ضمنی بر زمان واکنش وتعادل افراد کم توان ذهنی



    دانشجو در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تداخل ضمنی بر زمان واکنش وتعادل افراد کم توان ذهنی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1180;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69436
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    دانشجو
    کبری محمدی
    استاد راهنما
    شهزاد طهماسبی بروجنی

    یکی از نظریات مرتبط با تغییرپذیری تمرین، اثر تداخل ضمنی است. تداخل ضمنی عبارت است از تداخل ایجاد شده در زمینه ای که مهارت در آن یاد گرفته می شود. لذا، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تداخل ضمنی بر زمان واکنش و تعادل افراد کم توان ذهنی انجام شد. بدین منظور 40 نفر از مردان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر قزوین (میانگین سنی 120/3 ±45/24) به طور تصادفی به دو گروه تمرینی قالبی و تصادفی در هر تکلیف تقسیم شدند. پس از انجام پیش آزمون، در مرحله اکتساب، آزمودنی ها در هر تکلیف با توجه به نوع آرایش تمرینی خود، در تکلیف تعادل تمرینات خود را 4 هفته )هر هفته 3 جلسه) و در تکلیف زمان واکنش، تمرینات را دو روز متوالی انجام دادند و سپس از آزمودنی ها، آزمون اکتساب و پس از 48 ساعت، به ترتیب آزمون یادداری و انتقال به عمل آمد. پس از تأیید توزیع طبیعی داده ها از طریق آزمون کلموگروف اسمیرنوف و بررسی همگنی واریانس ها با آماره لون، نتایج تحلیل واریانس اندازه های تکراری نشان داد که اعمال مداخله مؤثر بوده است و گروه ها در تکلیف زمان واکنش و تعادل پیشرفت معنی داری داشته اند (0005/0P=). نتایج تی مستقل به منظور مقایسه دو گروه در تکلیف زمان واکنش درآزمون های یادداری (003/0P=) و انتقال (001/0P=) نشان داد که گروه تمرین تصادفی عملکرد بهتری نسبت به گروه تمرین قالبی داشت. همچنین نتایج تی مستقل در آزمون یادداری (007/0P=) و انتقال (061/0P=) تعادل ایستا نشان داد که در این تکلیف نیز گروه تمرین تصادفی در آزمون یادداری بهتر عمل کرد در حالی که اختلاف در آزمون انتقال معنی دار نبود. در تعادل پویا نتایج بیانگر عملکرد بهتر گروه تمرین تصادفی و اختلاف معنی دار آن هم در آزمون یادداری و هم در انتقال با گروه تمرین قالبی بود (به ترتیب 001/0P= و 002/0P=). بنابراین افراد کم توان ذهنی نیز می-توانند از تأثیرات سودمند تمرین تصادفی با توجه به فرضیه های بسط، بازسازی طرح عمل و فرضیه تلاش شناختی بهره مند شوند و می توان این نوع تمرین را که دارای تداخل ضمنی بالاتر است را برای این افراد و در تمرینات آن ها نیز مورد توجه قرار داد.
    Abstract
    One of the ideas associated with the variability of practice, is contextual interference (CI). CI is to interference in field of where skills are learned. So, the present study aimed to investigation the effects of contextual interference on intellectual disability reaction time and balance. For this purpose, forty of educable intellectual disability boys in Qazvin (mean age 24/45 ± 3/120) were randomly divided into two blocked and random practice groups. After the pre-test (measurement of static and dynamic balance in balance practice and measurement simple reaction time in reaction time practice), in the acquisition phase, subjects in each group, depending on the practice arrangement performed your workout at four week (each week three sessions) in balance and two successive days in two blocks with 15 repetitions in reaction time. Acquisition test executed in the last practice session, and then retention and transfer test was performed after 48 hours. After verification normal distribution via Kolmogorov-Smirnov test and investigation,homogeneity of variance with leven test, Repeated measures analysis of variance showed that the intervention was effective and significant improvements in reaction tame and balance have decided ( P=0/0005 ). In reaction time task the results of the independent t test in retention test (P=0/003 ) and transfer ( P=0/001 ) showed that random practice group perform better than the blocked practice group. Also the results of the independent t test to compare two groups in retention test (P=0/007) and transfer (P= 0/062) static balance showed that random practice group perform better than the blocked practice group in retention whereas no significant difference between groups. In dynamic balance results showed that random practice group perform better than the blocked practice group and significant difference in retention and transfer test than the blocked practice (in order: P=0/001, p=0/002). So people with intellectual disability can