عنوان پایاننامه
خوشه بندی خریداران بیمه عمر شرکت بیمه پاسارگاد
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71389
- تاریخ دفاع
- ۰۳ آذر ۱۳۹۴
- دانشجو
- غزاله صالح آبادی
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- تحقیقاتی که در گذشته در رابطه با بیمه های عمر شده است اکثرا در رابطه با عوامل موثر بر خرید بیمه های عمر بوده است لذا ما بر آن شدیم که در یک قدم جلوتر افرادی را که به این بیمه نامه ها تمایل داشته اند و به هر دلیلی این نوع بیمه نامه ها را خریداری کرده اند را دسته بندی کنیم و بر این اساس رفتار خرید، خریداران بیمه عمر را با توجه به عوامل جمعیت شناختی پیش بینی کنیم. داده های آماری این پژوهش،فرم پیشنهادی بیمه نامه های عمر شرکت بیمه پاسارگاد بوده است.این داده ها مربوط به بازه زمانی سه سال 91 تا 93 می باشند.که به صورت فایل excel در اختیار پژوهشگر قرار گرفته شد. ابتدا با استفاده از نرم افزار SPSS آمار توصیفی مربوط به هر یک از متغیر های موجود در داده های تحت بررسی ارائه شد. پس از انجام تحلیل های توصیفی پیرامون تمامی متغیر ها، متغر های رفتاری برای انجام خوشه بندی معرفی شدند.متغیر های رفتاری در این پژوهش عبارت اند از: شیوه پرداخت حق بیمه،ضریب حق بیمه و مبلغ حق بیمه ماهانه می باشند. در این پژوهش با استفاده از روش دو مرحله ای و با در نظر گرفتن سه متغیر رفتاری تمامی داده ها خوشه بندی شدند.در جریان خوشه بندی تعداد بهینه خوشه ها با توجه به معیار BIC تعیین شد.در نهایت خریداران در سه خوشه رفتاری دسته بندی شدند؛که بر اساس ویژگی های جمیعت شناختی آنها،محقق به نام گذاری هر یک از آن خوشه ها پرداخته است،که نتایج به صورت مختصر به شرح زیر می باشد: خوشه نخست،خوشه پس اندازگرا: اکثرأ دست به خرید بیمه نامه ای با ضریب پایین و حق بیمه ای بالا، می زنند؛چرا که به دنبال مبلغ بازخرید بیشتری هستند.عمدتأ متأهل،دارای یک فرزند یا بیشتر،دارای شغل آزاد یا دولتی و بیش از 30 سال سن دارند.خوشه دوم،خوشه غرامت گرا: این گروه دارای بالاترین ضریب بیمه ای هستند،چرا که به دنبال بالاترین پوشش بیمه ای می باشند.عمدتأ مجرد، یا متأهل با یک فرزند یا فاقد فرزند،اکثرأ دانشجو و سن بین 18 تا 30 سال می باشد.خوشه سوم،خوشه آینده گرا: به دلیل میانگین سنی پایین این گروه،عمده ی این افراد توسط فرد دیگری مثل والدین بیمه شده اند،که نشان از آینده نگری برای فرزندان دارد.اکثرأ مجرد،محصل و سنی کمتر از 18 سال دارا هستند.
- Abstract
- Prior research in life insurance domain , mostly focused on important factors influencing life-insurance sales. Thus, we decided to cluster people who buy the life- insurance , so ,we can predict purchase pattern of life-insurance buyers, considering demographical factors. We collected our data set from life-insurance proposal of Pasargad insurance company. The data covers period of 2012 to 2014. Behavior variables in this article are premium payment method, premium rate, and monthly premium cost we used two step algorithm in IBM SPSS to cluster our data set considering three behavioral variables. In the process of reaching optimal clusters we found three categories to be optimal. According to their demographical feature these three clusters are as follow: (1) saving-oriented; (2) compensation-oriented, and (3) future-oriented.