عنوان پایاننامه
تکثر گرایی و تفاوت در مراکز دانشگاهی - دینی در قم: مطالعه موردی دانشگاه مفید
- رشته تحصیلی
- مطالعات ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR8 208 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68718
- تاریخ دفاع
- ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- زپ کالب
- استاد راهنما
- محمد سمیعی
- چکیده
- از طریق مطالعه موردی دانشگاه مفید, این رساله سعی در توضیح ریشه های اجتماعی و سیاسی بازتولید تکثر گرایی در مراکز دانشگاهی – دینی در قم, دارد. علوم انسانی در قم اغلب به محدودیت های حاصل از منفعات سیاسی و یا عقیدات بسته دینی متهم می شود, در حالی که تعداد بسیار کمی از تحلیلگران امکان گفت و گو, تکثرگرایی و اختلافات نظری را قبول دارند. این پژوهش از ادعای آلتوسری که تنها عامل تعیین کننده گفتمان ها و رفتار ها در مدرسه, قدرت سیاسی است, فرا می رود. تحلیل های حکومت محور، برای تحلیل دادن سیاست ایران از منطق آلتوسری استفاده کرده اند و حکومت را به تسلط یک گروه سیاسی نسبت داده اند. از روی دیگر, به جنبش ها و جریان های اجتماعی را که حوزه سیاست تحت تاثیر می گذارند, کمتر توجه کرده اند. بنا بر این, دیدگاه های حکومت محور تمایل به این دارند، که تحکیم قدرت را بسیار مهم بدانند ولی کمتر بروی پدیده های تنوع و تفاوت تمرکز کنند. با استفاده از مطالعه موردی دانشگاه مفید سعی در رد این ادعا ها داریم و بر عکس جایگاه های سیاسی متنوع اساتید دانشگاه نشان خواهیم داد. این پژوهش از ترکیبی تلقیقی از روش های مردم و جامعه شناسانه استفاده می کند. پیشگام های اخیر را در چارچوب نظریه "میدان های بوردیو" هم به کار می بریم. به طور ویژه نشان خواهیم داد که "مردم نگاری نهادی" میتواند برای تصور نهاد های خصوصی و دینی در ایران, روش مناسبی باشد.