عنوان پایان‌نامه

تدوین و اعتبار سنجی شاخص های شناسایی استعداد های مدیریتی مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی قم



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین و اعتبار سنجی شاخص های شناسایی استعداد های مدیریتی مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی قم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70665;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002108
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    رضا طهماسبی

    بی¬شک در عصر حاضر، منابع انسانی مهمترین دارایی هر سازمانی محسوب می¬شوند. در اختیار داشتن افرادی مستعد و توانمند، نه تنها مزیت رقابتی سازمان محسوب می¬شود، بلکه می¬تواند فقدان و یا نقص دیگر منابع را نیز جبران نماید. همچنین این مطلب که موفقیت سازمان¬های امروزی در درجه اول بستگی به سرمایه مدیریتی آنان دارد، امری کاملاً پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. مدیریت استعداد نشان¬دهنده نوعی تغییر پارادایم از مدیریت منابع انسانی سنتی به مدیریت منابع انسانی نوینی است که در برگیرنده نخبگان سازمانی است. یکی از گام¬های اولیه در مدیریت استعداد، شناسایی استعداهای سازمانی است. هدف از این پژوهش تدوین و اعتبارسنجی شناسایی شاخص¬های استعدادهای مدیریتی مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی قم است. پژوهش به روش آمیخته و به صورت ترکیبی از روش کمی و کیفی است. نمونه¬گیری بخش کیفی پژوهش با تکنیک گلوله برفی انجام شده که بر مبنای آن، تعداد 12 مصاحبه با مدیران و معاونین آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است. نمونه¬ آماری بخش کمی، معلمان و مدیران آموزش و پرورش استثنایی هستند که با روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شده¬اند. داده¬های کیفی پژوهش با تکنیک تحلیل تم و داده¬های کمی با نرم¬افزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش 39 شاخص را برای شناسایی مدیران برتر در مدارس استثنایی شناسایی کرده است که عبارتند از: مهارت رهبری، موقعیت¬شناسی، اعتقاد به کار، عمل¬گرایی، قابلیت حل مسئله، هوش عاطفی، کمال جویی، دانش و تجربه تخصصی در زمینه آموزش استثنایی، شناخت گروههای مختلف دانش¬آموزان استثنایی، مهارت درک ویژه، توانایی مدیریت شرایط ویژه و قابلیت¬های ارتباطی ویژه.
    Abstract
    At present, human resources are the most important investment of any organization. Having talented people and strong, are not only competitive advantage, but also they can cover Lack of other sources. Also, the Organizational success is depends on managerial investment. Talent management indicates a paradigm shift from traditional to the new HRM which involve organizational elites respect. The first step of talent management is identifying key employees. The purpose of present research is Identification and Verifications of identifying managerial talent for managers in Disabled Ministry of education of Qom. Research is mixed method. It's combination of qualitative and quantitative methods. Qualitative data collection tools are interview with Managers and their assistants. Quantitative data collection tools are questionnaires. Sampling method in qualitative section is Snowball technique and sampling method in quantitative section is random sampling. Qualitative data analyzed with Themes Analysis and quantitative data analyzed with Smart PLS Software. The results of the research identified 39 indicator for identify managerial talent in Disabled Ministry of education of Qom. Managerial talent from this research are: Leadership skills, Position Survey, Believed to the work, Activism, problem-solving ability, Emotional Intelligence, perfectionist, specialized knowledge and experience in the field of Disabled education, Recognizing different groups of Disabled students, Special comprehension skills, The ability to manage specific conditions, Special communication capabilities