شناسایی و تعیین روابط مولفه های فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین با تکنیک دیمتل فازی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68918;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M676
- تاریخ دفاع
- ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- پوریا سلیمی
- استاد راهنما
- غلامرضا جندقی
- چکیده
- چکیده در محیط کسب و کار امروز فناوری اطلاعات نقش مهمی را در عملکرد شرکت¬ها بازی می¬کند. فناوری اطلاعات جریان اطلاعاتی را فراهم می¬کند که زنجیره تامین قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر شود. درباره سرمایه گذاری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین برای فراهم نمودن مزیت رقابتی در شرکت¬های خودرو¬سازی پژوهش¬های محدودی انجام شده است. هدف این پژوهش شناسایی و تعیین روابط مولفه¬های فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین و تعیین نقش آنها در بهبود عملکرد شرکت می¬باشد. بنابراین، براساس ادبیات موضوع با مطالعه کتابخانه¬ای مولفه¬ها شناسایی شدند و با استفاده از پرسشنامه خبرگان نسبت به روایی و پایایی مولفه¬ها و انتخاب مولفه¬ها اقدام شد که در نهایت هفت مولفه شامل برنامه¬ریزی احتیاجات مواد (MRP)، برنامه¬ریزی منابع شرکت (ERP)، سیستم برنامه¬ریزی پیشرفته (APS)، مدیریت رابطه تامین کننده (SRM)، مدیریت رابطه مشتری (CRM)، RFID، GPS،موبایل و وایرلس،و مبادله الکترونیکی داده (DEI) برای مولفه¬های فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین و هشت مولفه نیز برای مولفه¬های ارزیابی عملکرد شرکت انتخاب شدند. از تکنیک دیمتل فازی برای تعیین روابط مولفه¬ها استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که مولفه مدیریت رابطه مشتری در مولفه¬های فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین به عنوان مهمترین مولفه، و از سوی دیگر، مولفه سیستم برنامه¬ریزی پیشرفته نیز به عنوان تاثیرگذارترین مولفه، و نرخ بازده سهام به عنوان یکی از شاخص¬های عملکرد مالی شرکت، تاثیرپذیرترین مولفه، شناسایی شدند.
- Abstract
- Abstract In the business environment, Information Technology can play an important role in success of Companies performance. It provides information flow which makes the Supply Chains of companies more robust and resilient and Follow it to improve their performance in global competitive markets. This study attempts to identify the components of information technology in supply chain management and components of company performance evaluation and to determine of their roles in the improvement of the company performance. Thus, the components identified according to review of literature with library study and by means of experts questionnaire was conducted toward validity, reliability, and selection of components. Seven components were selected for information technology in supply chain management includes Material requirement planning (MRP), Enterprise resource planning (ERP), Advance planning system (APS), Suplier relationship management (SRM), Customer relationship management (CRM), RFID, GPS, mobile and wireless and Date electronic interchange (DEI). And eight components were selected for company performance evaluation. eventually the Fuzzy DEMATEL method was applied to determine the relationships amongst all components. the result showed that customer relationship management (CRM) is the most important component amongst the components of information technology in supply chain management. On the other hand, advanced planning system (APS) is the most effective component, and return of investment (ROI) as one of the indicators of financial performance the most impressible component.