تبیین نقش نرم افزارهای ارتباطی موبایلی درشکل گیری کارکردهای محافل کاری
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002079;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72137;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002079;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72137
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- عاطفه زارعان شیروانه ده
- استاد راهنما
- علی حمیدی زاده
- چکیده
- امروزه تمایل شاغلان به عضویت در گروه های کاری با استفاده از نرم افزارهای ارتباطی موبایلی، بیش تر شده است و با مطرح شدن مباحثی نظیر مدیریت دانش و تبادل تجارب ، جرقه مطالعه در زمینه محافل کاری زده شده و کارکردهای آن مورد توجه قرارگرفته است. در این راستا نقش نرم افزارهای ارتباطی موبایلی در شکل گیری کارکردهای محافل کاری ، قابل توجه می باشد. این پژوهش با اهداف شناسایی کارکردهای مثبت محافل کاری در سازمان و بررسی تأثیر استفاده از نرم افزارهای ارتباطی موبایلی در شکل گیری کارکردهای مثبت محافل کاری ، صورت گرفته است و در بین شاغلان سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی که از نرم افزارهای ارتباطی استفاده می کنند و با همکاران خود در گروه های موبایلی -گروههای ایجاد شده در گوشی های همراه با استفاده از نرم افزارهای وایبر، واتس آپ، تلگرام - عضو هستند، انجام شده است و بر اساس نوع هدف کاربردی و به لحاظ نوع روش آمیخته از نوع متوالی اکتشافی است. در این پژوهش، در بخش کیفی به منظور شناسایی کارکردهای محافل کاری از منابع کتابخانه ای و مقالات مختلف استفاده شده است و با استفاده از تحلیل مضمون ، درنهایت تعداد 41 کارکرد شناسایی شده است که این کارکردها به عنوان شاخص در بخش کمی در نظر گرفته شده است و در بخش کمی به منظور دستیابی به هدف پژوهش و همچنین مشخص شدن مؤلفه های پژوهش ، از پرسشنامه و نرم افزار Spss استفاده شده است. در این بخش نتایج حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T یک نمونه ای، نشان داده است که نرم افزارهای ارتباطی موبایلی کارکردهای مثبت محافل کاری را در پی دارند و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، شاخص ها در 6 عامل یا کارکرد اصلی دسته بندی شده اند که نوآوری و حل مسأله، مبادله دانش و اطلاعات، هویت جمعی، دانشگری، توسعه مستمر، کسب و خلق ارزش می باشند.
- Abstract
- Today, employees tend to be member of work groups through using cellphone communication softwares more than before. the importance of topics such as knowledge management, exchange experiences lead to study about community of practice and it's functions. So the role of cellphone communication softwares is significant in development community of practice functions. The aimes of this research are identification community of practice functions and survey the impact of using cellphone communication softwares in development community of practice functions. This research has been done among employees of public organizations/private firms. they use communication softwares and have relation with their colleagues in work groups,groups which have been formed by using some cellphone communication softwares such as viber,whatsapp,telegram. The Method of this research is mix-method. In qualitative phase of this research, in order to identification community of practice functions, different articles have been used. In this phase, 41 functions have been identified by theme analysis. These functions have been considered as indicator in quantitative phase. Then in second phase, quantitative phase, in order to achieve the aime of research and determine the components of research model, we have used spss software and questionnaire. in this phase, The results of analyzing data with "one-sample T Test" implied that the cellphone communication softwares cause to develop community of practice functions. in quantitative phase, indicators have been divided by exploratory factor analysis into 6 factors which is named; innovation and problem solving, exchange knowledge and information, collective identity, knowledge ability, continual development, access and create value. Key words: Community of practice, knowledge management, communication software, theme analysis.