عنوان پایان‌نامه

تبیین تاثیرمنتورینگ برموفقیت تسهیم دانش (موردمطالعه :شرکتهای تامین سرمایه)



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین تاثیرمنتورینگ برموفقیت تسهیم دانش (موردمطالعه :شرکتهای تامین سرمایه)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70163
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر منتورینگ بر موفقیت تسهیم دانش است. به دلیل رقابت شدید بین شرکت های فعال در صنعت بازار سرمایه جابه جایی کارکنان مستعد و با تجربه در این صنعت بالا می باشد، در این بین یکی از مشکلات حائز اهمیت این شرکت ها، از دست دادن نیروی کار با تجربه و مستعد و مشکلات حاصل از آن می باشد. به عبارت دیگر کارکنان با تجربه هنگام ترک سازمان، دانش و تجربه خویش را بدون انتقال به سایر کارکنان با خود به خارج از سازمان می برند. این امر سبب بروز مشکل و نگرانی شده بود و مدیران این شرکت ها به فکر ریشه یابی این مشکل و انجام طرح هایی برای حل این مشکل و تسهیل تسهیم دانش بین پرسنل قبل از ترک سازمان بودند. در این پژوهش ضمن بررسی موانع تسهیم دانش در سازمان های مورد بررسی، روش منتورینگ برای تسهیل تسهیم دانش پیشنهاد شد و از طریق روش های آماری وجود رابطه بین منتورینگ و موفقیت تسهیم دانش سنجیده شده و در پایان پیشنهادهایی برای افزایش انگیزه پرسنل جهت اجرای داوطلبانه منتورینگ و تسهیم دانش به همکاران خود در سازمان های مورد بررسی ارائه شده است. پژوهش حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی و به لحاظ نوع داده ها آمیخته (کمی-کیفی) و دارای ماهیتی اکتشافی است. هدف تحقیقات کاربردی، کاربرد عملی دانش است. روش تحقیق آمیخته ترکیبی از روش تحقیق کمی و روش تحقیق کیفی است. جهت جمع آوری داده های کمی از پرسشنامه و جهت جمعآوری داده های کیفی نیز از مصاحبه استفاده شده است. برای تحلیل داده های کمی از روش تحلیل همبستگی و با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است، همچنین داده های کیفی نیز به روش تحلیل تم مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن است، که بین کارکردهای توسعه کارراهه شغلی، مدلسازی نقش و روانی-اجتماعی منتورینگ و موفقیت تسهیم دانش رابطه معناداری وجود دارد و این کارکردها می توانند در موفقیت تسهیم دانش در سازمان های مورد بررسی مثمرثمر باشند. نتایج دیگری شامل موانع تسهیم دانش، راهکارهای اجرای داوطلبانه منتورینگ و راهکارهای پوشش ریسک اثرات منفی منتورینگ در شرکت های مورد بررسی و بعد از انجام مصاحبه های هدفمند بدست آمد. همچنین یکی از نکات بسیار مهم پژوهش حاضر، توجه به هر دو اثر مثبت و منفی منتورینگ می باشد، نتیجه مهم دیگری که بدست آمد انتقال فرهنگ منتور به کارآموز بود، که در صورت گزینش افراد وفادار به
    Abstract
    This study aims to explain the impact of Mentoring on the success of knowledge sharing. Due to the fierce competition between firms active in the capital market industry moving up the talented and experienced staff in this industry is dramatically high. In the meantime, one of the important problems of the firms, is the loss of experienced and talented workforce and its problems respectively. In other words, when experienced employees leave the organization, their experience and knowledge transfer to other staff out of the organization. This causes problems and concerns, that leads managers of these firms to think about the roots of this problem and to plan solutions in order to facilitate knowledge sharing between staff before leaving the organization. In this study, while examining the barriers to knowledge sharing in the surveyed organizations, I propose "Mentoring Method" to facilitate knowledge sharing. Through statistical methods correlation between Mentoring and sharing of knowledge is measured. At the end, few recommendations have been presented to promote incentive of staff to implement voluntarily Mentoring and transfer knowledge to their colleagues in the organizations. The aim of this study is based on the type of application and type of data to be mixed (quantitative-qualitative) and exploratory in nature. The aim of applied research, practical application of knowledge. Mixed method is a combination of quantitative research and qualitative research methods. The quantitative data collected by questionnaire and interview were used for qualitative. For Quantitative data analysis, the correlation analysis method applied by using SPSS software , as well as qualitative data , the analysis also examined by themes The results suggest that the function of career development, modeling and psycho-social role of Mentoring and success of knowledge-sharing, there is a significant relations and these functions in the studied in organizations are effective. Other res