عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر رفتارهای ضدتولید کارکنان با میانجی گری توانمندسازی کارکنان (مورد مطالعه : ستاد مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه)
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی - منابع انسانی بین الملل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68791
- تاریخ دفاع
- ۰۲ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- سامان چهرازی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- تحولات زمانه و تبدیل سازمانها از یک ساختار سنتی به ساختار مدرن عمدتاً با آسیبهای فرهنگی و اجتماعی همراه است، هرچند برخی سازمانها با مدیریت بهینه این تحول، آثار سوء آن را کاهش دادند؛ اما هیچ گاه نتوانستند از مضرات آن کاملاً مصون بمانند. امروزه در سازمانها با با نسلی روبه رو هستیم که به علت ساز و کارهای نامناسب ساختاری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح سازمان و جامعه، دارای سطح بالایی از استرس، اضطراب، افسردگی و روحیه بالای فردگرایی و لذت طلبی است و همه این عوامل موجب شده است که کاهش رفتارهای ضد تولید و مخرب (کاهش تخلفات) - رفتار کاری مخرب شامل اقدامات ارادی میشود که به سازمان و یا کارکنان سازمان، آسیب میرساند ویا درصدد استکه بهآن آسیب برساند (برای نمونه، پرخاشگری، خصومت، کارشکنی، دزدی و زیر کار در رفتن) - از جمله معیارهای ارزیابی موفقیت مدیران در جهت اثربخشی سازمانی مطرح گردد. هدف از این تحقیق شناسایی میزان تاثیر سبک رهبری بر رفتار ضد تولید کارکنان ستاد مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با میانجیگری توانمندسازی کارکنان است. روش پژوهش از نوع توصیفیمیباشد. همچنین، با توجه به هدف اصلی پژوهش که بررسی تاثیر سبک رهبری و توانمندسازی کارکنان و مولفههای آنها با سلامت سازمانی و ارزیابی کم و کیف تعامل این سه متغیر و ابعادشان است؛ به لحاظ ارتباط بین متغیرها و مطابق طبقهبندی روزنتال و روزنو از انواع تحقیق، این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به شمار میآید. بنابراین از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، رویکرد پیمایشی بر پژوهش حاکم است. از بعد نوع ارتباط بین متغیرها، مطالعات به شیوه تطبیقی انجام گرفته است. از نتایج پژوهش مشخص گردید فرضیه اصلی و کلیه فرضیه های فرعی مورد تائید قرار گرفت. به عبارت دیگر درک کارکنان از سبک رهبری خدمتگزار مدیران ستاد مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اثری معنیدار و منفی بر روی رفتار ضد تولید کارکنان دارد. همچنین توانمندسازی کارکنان ستاد مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اثری منفی و معنیدار بر روی رفتار ضد تولید دارد.
- Abstract
- Time changes and shifting of organizations from a traditional structure to a modern structure often bring about sociocultural ills. Although some organizations have reduced their bad effects by optimally managing these developments and changes, they have never been able to protect themselves fully from their damages and risks. Today, the organizations are facing a generation with high levels of stress, anxiety, depression, and high individualism and hedonistic spirits as a result of undesirable structural, economic, social and cultural mechanisms, and all these factors have made reduced counterproductive and destructive behaviors (decreased losses), destructive working behaviors including administrative measures and individual acts which are harmful to the organization and staff, such as aggression, hostility, stonewalling, embezzlement and task evasion to a criterion for managers' achievement appraisal in organizational effectiveness. This study aims to identify the extent to which the style of leadership affects counterproductive behaviors of the central staff at Tehran Urban & Suburban Bus Administration with mediating of personnel empowerment. The research method is descriptive. Moreover, since the chief purpose of this study is to explore the effect of leadership style and personnel empowerment and their components along with organizational health and appraise the condition of interaction between these three variables and aspects. According to the relation between variables and Rosenthal and Rosnow classification of research types, this study is descriptive and of correlation nature. Thus, when it comes to the data collection method, the study adopts a survey approach. Furthermore, the study was conducted with comparative method in terms of the relation between variables. The research results suggest that the primary and secondary hypotheses were verified. In other words, personnel perceptions of servile leadership styles of staff managers at Tehran Bus Adm