عنوان پایان‌نامه

ارائه راهکارهای ارتقای جایگاه بخش خصوصی در نظام مطبوعاتی ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه راهکارهای ارتقای جایگاه بخش خصوصی در نظام مطبوعاتی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69080
    تاریخ دفاع
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

    امروزه نقش و تاثیر رسانه‏ها در رشد و توسعه کشورها، انکارناپذیر است. از سوی دیگر فرایند جهانی شدن همگام با توسعه فناوری‏های ارتباطی، سرعت زیادی پیدا کرده است. در این میان رقابت رسانه‏ها با یکدیگر باعث شده تا نقش مطبوعات در جامعه ایران کم‏رنگ شده و از سوی دیگر سرمایه‏گذاری بخش خصوصی در این حوزه کاهش یابد. همچنین گسترش دخالت دولت در اقتصاد و وابستگی مطبوعات به حمایت‏های مالی دولت باعث شده است تا رسانه‏ها از رسالت واقعی خویش بازبمانند. این تحقیق با روش نظریه داده‏بنیاد و تجمیع بیش از ده‏ها ساعت مصاحبه با 12 تن از اصحاب و استادان حوزه رسانه در قالب 502 کد اولیه و در نهایت، جمع‏بندی آنها در 13 مقوله توانسته است به این پرسش‏ها پاسخ دهد که اولاً چرا دولت‏ها اقدام به تصدی‏گری در حوزه مطبوعات می‏کنند، ثانیاً چرا مطبوعات بخش خصوصی به حمایت‏های دولت وابسته شده‏اند و ثالثاً چه راهکاری برای ارتقای جایگاه اجتماعی - اقتصادی مطبوعات خصوصی وجود دارد. نتایج این تحقیق نشان می‏دهد که اقتصاد نفتی ایران، بزرگ بودن دولت و عدم اطمینان دولت به بخش خصوصی سبب گسترش تصدی‏گری دولت در حوزه مطبوعات بوده و از سوی دیگر، نداشتن نگاه صنعتی به حوزه مطبوعات از سوی مدیران مطبوعاتی و عدم همگامی با نیازهای مخاطبان و نیز بهره‏برداری نکردن از تکنولوژی‏های نوین ارتباطی، سبب کاهش اقبال عمومی به مطبوعات و نیز کاهش تمایل سرمایه‏گذاران بخش خصوصی به سرمایه‏گذاری در حوزه مطبوعات شده است. در نهایت این تحقیق مدلی برای ارتقاء جایگاه اقتصادی-اجتماعی مطبوعات بخش خصوصی ارائه می‏دهد. بر طبق این مدل، شکل‏گیری مکانیزم‏های سیاسی مناسب جهت پذیرش خصوصی‏سازی مطبوعات از سوی ذی‏نفعان، طراحی مکانیزم‏های اقتصادی مناسب، شکل‏گیری برخی از مکانیزم‏های قانونی و اصلاح مکانیزم‏های فرهنگی، موجب ارتقاء جایگاه بخش خصوصی در حوزه مطبوعات خواهد شد.
    Abstract
    Nowadays, the role of media and also its effects on growth and development of countries is not negligible. Besides, globalization accompanied by communication technologies developments is being accelerated. Meanwhile, the completion among medias has end up with weakening the role of press in Iran and hence less investment by the private sector in this field. Government intervention in economy and the press dependency to governmental aids has made the press to get away from its original task. This research using the focus group methodsss and also interviewing with experts in the field of media covers the following areas: First, why governments have tenure in the press? Second, why press held by private sector are dependant to the governments and third, what is the solution to promote the social and economic position of private sector press? The results of this research show that oil- dependent economy of Iran, large size of the government, and lack of trust by the government to the private sector have ended up to the government tenure in press. Besides, lack of industrial view to the press by the press managers and lack of coordination with audience needs on the one hand, and lack of utilization of novel communication technologies on the other hand have led to public ignorance towards press and decreasing investment by the private sector in this area.