ارائه راهکارهای ارتقای جایگاه بخش خصوصی در نظام مطبوعاتی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69080
- تاریخ دفاع
- ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- علیرضا بختیاری
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- امروزه نقش و تاثیر رسانهها در رشد و توسعه کشورها، انکارناپذیر است. از سوی دیگر فرایند جهانی شدن همگام با توسعه فناوریهای ارتباطی، سرعت زیادی پیدا کرده است. در این میان رقابت رسانهها با یکدیگر باعث شده تا نقش مطبوعات در جامعه ایران کمرنگ شده و از سوی دیگر سرمایهگذاری بخش خصوصی در این حوزه کاهش یابد. همچنین گسترش دخالت دولت در اقتصاد و وابستگی مطبوعات به حمایتهای مالی دولت باعث شده است تا رسانهها از رسالت واقعی خویش بازبمانند. این تحقیق با روش نظریه دادهبنیاد و تجمیع بیش از دهها ساعت مصاحبه با 12 تن از اصحاب و استادان حوزه رسانه در قالب 502 کد اولیه و در نهایت، جمعبندی آنها در 13 مقوله توانسته است به این پرسشها پاسخ دهد که اولاً چرا دولتها اقدام به تصدیگری در حوزه مطبوعات میکنند، ثانیاً چرا مطبوعات بخش خصوصی به حمایتهای دولت وابسته شدهاند و ثالثاً چه راهکاری برای ارتقای جایگاه اجتماعی - اقتصادی مطبوعات خصوصی وجود دارد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که اقتصاد نفتی ایران، بزرگ بودن دولت و عدم اطمینان دولت به بخش خصوصی سبب گسترش تصدیگری دولت در حوزه مطبوعات بوده و از سوی دیگر، نداشتن نگاه صنعتی به حوزه مطبوعات از سوی مدیران مطبوعاتی و عدم همگامی با نیازهای مخاطبان و نیز بهرهبرداری نکردن از تکنولوژیهای نوین ارتباطی، سبب کاهش اقبال عمومی به مطبوعات و نیز کاهش تمایل سرمایهگذاران بخش خصوصی به سرمایهگذاری در حوزه مطبوعات شده است. در نهایت این تحقیق مدلی برای ارتقاء جایگاه اقتصادی-اجتماعی مطبوعات بخش خصوصی ارائه میدهد. بر طبق این مدل، شکلگیری مکانیزمهای سیاسی مناسب جهت پذیرش خصوصیسازی مطبوعات از سوی ذینفعان، طراحی مکانیزمهای اقتصادی مناسب، شکلگیری برخی از مکانیزمهای قانونی و اصلاح مکانیزمهای فرهنگی، موجب ارتقاء جایگاه بخش خصوصی در حوزه مطبوعات خواهد شد.
- Abstract
- Nowadays, the role of media and also its effects on growth and development of countries is not negligible. Besides, globalization accompanied by communication technologies developments is being accelerated. Meanwhile, the completion among medias has end up with weakening the role of press in Iran and hence less investment by the private sector in this field. Government intervention in economy and the press dependency to governmental aids has made the press to get away from its original task. This research using the focus group methodsss and also interviewing with experts in the field of media covers the following areas: First, why governments have tenure in the press? Second, why press held by private sector are dependant to the governments and third, what is the solution to promote the social and economic position of private sector press? The results of this research show that oil- dependent economy of Iran, large size of the government, and lack of trust by the government to the private sector have ended up to the government tenure in press. Besides, lack of industrial view to the press by the press managers and lack of coordination with audience needs on the one hand, and lack of utilization of novel communication technologies on the other hand have led to public ignorance towards press and decreasing investment by the private sector in this area.