عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی درخت و نمادهای هنری آن در ایران باستان و هند باستان و پروژه عملی : طراحی پوستر جشنواره های ویژه کودکان در ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی درخت و نمادهای هنری آن در ایران باستان و هند باستان و پروژه عملی : طراحی پوستر جشنواره های ویژه کودکان در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1151;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77194;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1151;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77194
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی نقوش نمادین درخت در هنر ایران و هند باستان انجام شده است. شیوه تحقیق به روش توصیفی، تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای است و نتایج به دست آمده از آن نشان می دهد که نگاره های نمادین و اسطوره های درخت، از کهن ترین نگاره های رایج در هنرایران و هند باستان است و پیوستگی قابل ملاحظه ای با باورهای مذهبی و اسطوره ای آن ها دارد چنانکه در متون مذهبی آن ها دستوراتی در احترام به درختان و عدم آسیب رساندن به آن ها وجود دارد. کهن ترین تجلیات درخت در فرهنگ و هنر هندی بیش تر در قالب درخت کیهانی (واژگون)، درخت زندگی و درخت بودهی دیده می شود. در ایران نیز درخت زندگی قدیمی ترین تجلی درخت در هنر است. از طرف دیگر با توجه به اشتراکات فرهنگی و نژادی در دوران ودایی اشتراکاتی چند در نوع گیاهان مقدس از جمله هوم و نیلوفر دیده می شود. در خصوص نوع شیوه تصویر کردن درخت می توان گفت که نقوش به کار رفته در آثار هنری در ایران به صورت نمادین به کار رفته است و این در حالی است که در هنر هند با توجه به گرایش به باورهای آنیمیستی و اصل تناسخ در مذاهب مختلف به ویژه مذهب هندویی درختان همچون الهه ها و خدایان مورد پرستش قرار گرفتند و این مساله باعث شده که در برخی از موارد درخت به عنوان موضوع اصلی و با گرایشی طبیعت گرایانه به تصویر کشیده شود.
    Abstract
    The present paper is carried out in order to comparatively investigate symbolical images of trees in ancient Iranian and Indian art. It is a descriptive-analytic study based on library resources. Results show that symbolical images and tree myths are among the oldest common images in Iranian and Indian art. Results, also, reveal the fact that such images are significantly connected with religious and mythical beliefs, such that there are orders in religions of the two areas emphasizing respect to trees and significance of not doing harm to them. The oldest realizations of trees in Indian art and culture are through world tree (the upside-down one), tree of life, and Budhi tree. Tree of life is the oldest realization of tree in Iranian art as well. On the other hand, and with respect to what Iran and India have in common regarding their cultural and racial issues during Vedic Period, some sacred trees, including Haoma and lotus, are found in ancient art of both countries. In terms of depiction style, it is interesting that in Iranian art, trees are mostly decorative elements acting as a component of the whole work, while in Indian art, and with respect to Indians’ animistic beliefs and beliefs in reincarnation in their different religions, particularly Hinduism, trees are regarded as worshiped gods and goddesses. This has led to the place of trees, being depicted with naturalistic attitudes, as the main subjects to works of Indian art.