عنوان پایان‌نامه

پژوهشی در روش های آموزش طراحی تایپ در شش دانشگاه مهم جهان ع:طراحی خانواده یک قلم متنی حروف فارسی با به کارگیری روش های بررسی شده در پایان نامه نظری




    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10964;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71805
    تاریخ دفاع
    ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    مبحث طراحی تایپ اگرچه سال هاست در دانشگاه های داخلی به عنوان یکی از زیرشاخه رشت? طراحی گرافیک تدریس می شود اما هیچگاه در قالب یک رشت? تحصیلی مستقل به آن توجه نشده است. در صورتیکه این رشته به عنوان یکی از کاربردی ترین زیرشاخه های رشت? طراحی گرافیک حجم قابل توجهی از انواع مهارت ها وفنون تخصصی را در خود جای داده است؛ بصورتیکه که آموزش این فنون مستلزم یک برنام? تدریس دقیق است. ضمن اینکه تعداد دانشجویانی که به عنوان یک حرف? تخصصی مایل به تحصیل این رشته هستند رو به افزایش اند، در نتیجه تدوین چنین برنامه ای می تواند پاسخگوی این نیاز رو به رشد نیز باشد. با توجه به این مسائل، هدف از تدوین این پایان نامه، پیشنهاد یک برنام? آموزشی برای رشت? طراحی تایپ فارسی/ عربی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های داخلی بود. برای تدوین چنین برنامه ای ابتدا روش های تدریس طراحی تایپ لاتین در شش دانشگاه مطرح خارجی مورد بررسی قرار گرفتند. این دانشگاه ها عبارتنداز دانشگاه فنی- هنری ردینگ، دانشکد? سلطنتی هنر لاهه، انجمن کوپر، دانشکد? دیزاین رودآیلند، دانشکد? هنرهای زیبای لیپزیگ و دانشکد? هنر و دیزاین بارسلونا که هرکدام بنا بر دلایل مشخصی که درمقدم? فصل دوم مفصلاً توضیح داده شده اند انتخاب شده اند. پس از انتخاب این دانشگاه ها کار جمع آوری اطلاعات آغاز شد. برای جمع آوری عمد? اطلاعات موردنیاز در این پایا ننامه هیچ منبع مکتوبی در قالب کتاب یا مقال? چاپی که دربردارند? شیوه های تدریس دانشگاه های موردنظر باشند وجود نداشت؛ درنتیجه تصمیم بر آن شد تا از روش های دیگر برای گردآوری اطلاعات استفاده شود. درروش اول با اساتید و دانشجویان هریک از این دانشگاه ها به صورت مکتوب یا شفاهی مصاحبه ای ترتیب داده شد و از آن ها سؤالاتی مبنی بر چگونگی تدریس طراحی تایپ در دانشگاه های موردنظر پرسیده شد و پاسخ آن ها مکتوب گردید. در روش دوم با مراجعه به وب سایت رسمی دانشگاه ها، وب سایت اساتید و دانشجویان که عمدتاً اساتید اصلی این دانشگاه ها آن ها را معرفی کرده بودند جزئیات برنام? آموزشی آ نها جمع آوری شد و بعضاً پس از تطبیق با مصاحبه های صورت گرفته به شکل یک مجموع? منسجم درآمد. پس از اتمام فرآیند گردآوری و تنظیم اطلاعات لازم ، روند تدوین یک برنام? آموزشی برای استفاده در دانشگاه های داخلی آغاز شد. در طول این روند، کلی? مطالبی که در فصل دوم جمع آوری شده بودند تحلیل شدند تا سرفصل های آموزشی مشترک در این شش دانشگاه مشخص شوند و روشن شود بطور میانگین، میزان زمانی که این دانشگاه ها به آموزش این سر فصل ها اختصاص داده اند چقدر است. بر اساس نتیجه ای که از تحلیل ها حاصل شد و با توجه به محدودیت های موجود در نظام آموزشی داخلی و البته با در نظر گرفتن ویژگی های تایپ فارسی/ عربی یک برنام? دوساله برای آموزش رشت? طراحی تایپ تدوین شد. این پژوهش مانند هر پژوهش دیگر نواقصی دارد؛ اما اگر مورد بازبینی اساتید خبره و صاحب نظر حوز? تایپوگرافی و طراحی تایپ قرار بگیرد، پس از تکمیل نهایی و رفع نواقص موجود، در آینده می تواند به عنوان یک نقط? آغاز، مبنای تاًسیس رشت? طراحی تایپ در دانشگاه های داخلی قرار بگیرد، یا به عنوان بخش کوچکی از رشت? گسترده تر تایپوگرافی مورد استفاده واقع شود.
    Abstract
    Although the topic Type Design is being taught as a subdivision of Graphic Design in Iranian universities for many years, it was never considered as an independent field of study. This field of study has placed in itself a considerable amount of various and specialized skills and techniques as one of the most useful subdivisions of Graphic Design; and it means that teaching these techniques need an accurate teaching plan. While the number of students who wish to study in this area as a profession are increasing, as a result, the formulation of such a program could also be responsive to this growing need. Due to this issue, the aim of this thesis, was suggesting a training program for Persian/Arabic Type Design in MA at Iranian universities. To develop such a plan, at first teaching methods of Latin Type Design in six striking foreign universities were discussed. These universities include: University of Reading, Royal Academy of Art; The Hague, The Cooper Union, Rhode Island School of Design, Academy of Fine Arts Leipzig and Barcelona Academy of Art and Design, that each of them have been chosen due to specific reasons that have been explained in the introduction of Chapter II. After selecting these universities, the process of collecting information began. For collecting important information needed in this thesis, there were no written sources like a book or a printed article that includes teaching methods of those universities; as a result, it was decided to use other methods to gather information. In the first method, a written or an oral interview was arranged with teachers and students of these universities, and they were asked about some questions based on how to teach Type Design in these universities and their answers were recorded. In the second method, the details of their teaching program were gathered by visiting the official website of the university, the instructors’ and students’ website that mainly were introduced by the main professors of these universities. And even, it was set to form a coherent collection after matching with the interviews. After completing the process of gathering the necessary information, the process of developing a curriculum began for the purpose of using in Iranian universities. During this process, all the materials which were collected in the second chapter, were analyzed, so that the joint topics could be determined in these six universities. And it would be clear how much is the average amount of time that these universities dedicate to teaching these topics. A two-year program was developed for training Type Design, based on the results of those analyzes and due to the inherent limitations in the internal training system and of course by taking into accounts the characteristics of Persian/Arabic Type Design. This research has flaws like any other researches; but if it is going to be reviewed by some expert professors, after the final completion and fixing defects, it can be the base for establishing Type Design in domestic universities as a starting point in the future, or to be used as a small part of the vast field of Typography.