عنوان پایاننامه
پژوهشی پیرامون گرافیک صفحه های گرامافون در ایران ع:طراحی روی جلد سی دی
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11110;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73724;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11110;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73724
- تاریخ دفاع
- ۱۰ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- سمانه کاملی
- استاد راهنما
- مصطفی اسدالهی
- چکیده
- پایان نامه حاضر حاصل پژوهشی در مورد خصوصیات و ویژگی های به وجود آمده بر روی جلد صفحات گرامافون در ایران، از نخستین روزهای حضور این دستگاه در ایران در عهد ناصری تا نیمههای دهه 50 شمسی و جایگزینی نوارهای کاست به جای صفحات گرامافون می باشد. پرداختن به عناصر و ویژگی های گرافیکی به وجود آمده در نخستین پیوند گرافیک و موسیقی در ایران با ظهور دستگاه گرامافون و تکنولوژی ضبط و پخش صدا، بر روی جلدهای تولید شده توسط طراحانی که نامی از آن ها به جای نمانده و روند گرافیک عامیانه در ایران در دهه های 40 و 50 شمسی را به خوبی نمایش می دهد، هدف پایان نامه پیش روست. در این پژوهش پس از پرداختن به کلیاتی نظیر پیشینه و سیر تاریخی روند پیشرفت دستگاه گرامافون در جهان و سپس ایران، به بررسی و دسته بندی ویژگی های گرافیکی به وجود آمده بر لیبل و جلد این صفحات پرداخته می شود. آن چه از بررسی های انجام شده در ویژگی های گرافیکی در صفحات گرامافون 78دور که به «صفحات سنگی» مشهورند حاصل شد این است که عموماً وجوه گرافیکی، در لیبل دایره ای شکل این صفحات جلوه گر است و پاکت های استفاده شده برای صفحات سنگی عموماً ساده بوده و بدون گرافیک خاصی به وجود آمده است. وجوه گرافیکی در صفحات گرامافون 33 و 45 دور، در جلد یا پاکت این صفحات جلوه گر شده است. طراحی بر روی جلد صفحات گرامافون با سه برخورد کلی عکس، تصویرسازی و تایپوگرافی دسته¬بندی شده است که بیشترین تعداد جلدها مربوط به جلدهای عکس محور هستند. تکنیک تصویرسازی اغلب برای صفحات کودکان مورد استفاده قرار گرفته که تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت آثار در رتبه اول قرار دارند. در پایان به طور ویژه نوشتار بر روی جلد صفحات گرامافون بررسی شد و روش های طراحی عنوان در صفحات گرامافون مانند استفاده از خوشنویسی، حروف چاپی و خطوط دکوراتیو معرفی و دستهبندی گردید.
- Abstract
- This thesis is the result of a research on the characteristics born on the cover of gramophone vinyles in Iran and replacement of cassette tapes instead of gramophone vinyles, from the earliest days of the presence of this device in Iran during the reign of Nazareth to mid-50s. The aim of this thesis is addressing the graphical elements and features in the first link between the graphics and music in Iran with the advent of gramophone and record-play technology on the covers made by designers who are left behind and well show the Folk Graphics process in Iran in the 40s and 50s Hijri. In this research, after addressing some generals, such as the background and history of the development of the gramophone in the world and Iran, the assessment and categorization of graphical features created on labels and cover of these records will be discussed. The result of these researches on graphical features in 78rpm gramophone vinyles known as “stone panels” is that generally, graphic forms are displayed in the circular label of these records; bags used for gramaphone vinyles were generally simple and there were no special graphics. Graphic forms in 33 and 45rpm gramophone records are displayed on the cover of these records. The design on the cover of gramophone records has been classified with these three: Image, Illustration, and Typography, that the most of the covers are image-based covers. Illustration techniques are often used for children’s records, so that the productions of “Institute of the Intellectual Development of Children and Young Adults” are in the first place, both in terms of quality and quantity. At the end, writing on the cover of gramophone records was checked out in particular, and the methods for designing the title on the gramophone records were introduced and categorized. Methods such as using Calligraphy, Print and Decorative Lines. Keywords: Gramophone, Gramophone Records, Graphic on Covers