بررسی و انتخاب تامین کننده مناسب در زنجیره تامین با استفاده از ترکیب روش های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM)- مطالعه موردی: فروشگاه زنجیره ای رفاه قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72315;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002169;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72315;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002169
- تاریخ دفاع
- ۰۹ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- سهیل حسین زاده
- استاد راهنما
- هاشم معزز
- چکیده
- در رقابتهای جهانی موجود در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری در کیفیت بالا و خدمترسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلاً وجود نداشته است. درنتیجه شرکتها بیش از این نمیتوانند بهتنهایی از عهده تمامی کارها برآیند. با افزایش و تنوع در تقاضای مشتریان، پیشرفتهای مربوط به فنآوری اخیر در سیستمهای اطلاعاتی، رقابت در محیط جهانی و افزایش آگاهی عمومی بالاجبار شرکتها باید تمرکز بیشتری روی مدیریت زنجیره تأمین خود داشته باشند. بررسی شرایط تأمینکنندگان و انتخاب تأمینکننده، فعالیتی است که به دلیل دخالت داشتن معیارهای کمی و کیفی مختلف که معمولاً در تضاد با یکدیگر هستند، بسیار دشوار و پیچیده بوده و ابزار دقیق و مناسب خود را میطلبد. در همین راستا، هدف این پژوهش انتخاب تأمینکننده مناسب در زنجیره تأمین با توجه به معیارهای موردنظر میباشد. بر این اساس و طی یک فرایند گامبهگام تأمینکننده مناسب از میان تأمینکنندگان فروشگاه زنجیرهای رفاه قم در خصوص محصولات لبنی و نوشیدنی با استفاده از دادههای مربوطه انتخاب گردید؛ که در این راه پس از مشخص شدن شاخصهای کلیدی و تعیین وزن آنها با استفاده از روش AHP گروهی، از طریق یکی از تکنیکهای فرا رتبهای MADM به نام ORESTE به مقایسه و رتبهبندی تأمینکنندگان محصولات موردنظر شرکت فروشگاه زنجیرهای رفاه قم پرداخته شده است. دلیل انتخاب این تکنیک این است که ابزاری را فراهم میکند که قادر است درنهایت گزینههای تصمیم را بهطور کامل رتبهبندی نماید و تعارضات میان گزینهها را بیان کند. سپس با استفاده از تکنیک برنامهریزی آرمانی (GP) مقدار خرید بهینه از هر یک از تأمینکنندگان با در نظر گرفتن اهداف، آرمانها و محدودیتهای فروشگاه تعیین گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده، رتبهبندی نهایی تأمینکنندگان محصول نوشیدنی بهصورت C?D?A?B و محصول لبنی بهصورت E?G?F می باشد و میزان خرید بهینه به ترتیب رتبه از هر یک از تأمینکنندگان محصول نوشیدنی برابر با 2500، 2000، 1500 و 1000 واحد و از هر تأمینکنندگان محصول لبنی 1500، 1000 و 1000 واحد در سال می باشد.
- Abstract
- In the global competition of today, we make products according to customer's request, he made available. Customer demand for high quality and quick service, there has been increasing pressure that previously is not available. As a result, companies can no longer afford to do all alone. Increasing and diversifying customer demand, recent technological advances related to information systems, competing in a global environment and increasing public awareness companies are forced to focus more on managing their supply chain. Supplier selection is one of the most important activities of purchasing departments. Supplier selection is a multi-criteria decision making problem in which criteria have different relative importance. In this regard, the purpose of this study is to select the appropriate supply chain can be supplied according to related criteria. On this basis and provides a step process for the suppliers of Dairy and Beverages products, Qom Refah Chain Store with relevant data, was elected. In this way, after determining the major factors and determine their weight by Using group AHP Method, through one of the out-ranking techniques of MADM, named ORESTE, we compared and ranked the suppliers of Dairy and Beverages products of Qom Refah Chain Store Company. This method of ranking was applied because it is able to provide a tool that can eventually rank the options completely, and also demonstrate the differences between them Then, using the technique of Goal Programming (GP) value of the Optimum buying of any suppliers considering the objectives, goals and limitations of store was determined. Based on the results, The final ranking for drink product suppliers are and for dairy product suppliers are . The optimal amount of purchase according to the ranking of each drink product suppliers are equal to 2500, 2000, 1500 and 1000 unit and for dairy product suppliers are equal to 1500, 1000 and 1000 unit in year. Key Worlds: Supplier selection, Group AHP Method, MCDM, ORESTE Method, Goal Programming, Refah Chain Store