عنوان پایان‌نامه

ارائه راهکارهای تبلیغاتی توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان(با استفاده از مدلSWOT )



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه راهکارهای تبلیغاتی توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان(با استفاده از مدلSWOT )" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002025;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69978
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    غلامرضا جندقی

    چکیده جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی و فرهنگی بی‌بدیل لرستان، استعداد بالقوه‌ای را برای این منطقه فراهم ساخته است تا از مزایا و منافع صنعت گردشگری بهره‌برداری نماید، اما با وجود توانمندی‌های بسیار، متأسفانه استان لرستان تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته‌ای در این صنعت دست یابد. از جمله عواملی که می‌تواند صنعت گردشگری این استان را توسعه و بهبود بخشد، به‌کارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی و به‌ویژه تبلیغات است. از این رو هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی شرایط موجود گردشگری در استان و تدوین و انتخاب راهبرد مناسب، ارزیابی و اولویت‌بندی رسانه‌های تبلیغاتی مؤثر بر گردشگری و در نهایت معرفی بهترین رسانه‌ تبلیغاتی برای توسعه گردشگری در استان می‌باشد. روش پژوهش حاضر اکتشافی و بر حسب محتوا از نوع پژوهش‌های کاربردی است. جهت جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز در هر دو مرحله، از مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی میدانی مبتنی بر پرسشنامه پژوهشگر ساخته‌ بهره‌گیری شده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارشناسان و متولیان امر گردشگری، تورگردانان و دارندگان آژانس‌های گردشگری در استان و نیز اساتید دانشگاهی که مطالعات یا پژوهش‌هایی در خصوص گردشگری انجام داده‌اند، بوده است. راهبرد نمونه‌گیری در هر دو مرحله غیراحتمالی (قضاوتی و در دسترس) بوده و بر همین مبنا حجم نمونه در تحلیل SWOT، 12 نفر و در تحلیل AHP، 14 نفر از کارشناسان و متخصصان بوده است. یافته‌های حاصل از مرحله نخست پژوهش حاکی از آن است که راهبرد‌های تهاجمی (SO)، بهترین راهبرد برای توسعه گردشگری در استان به شمار می‌رود. همچنین نتایج حاصل از مرحله دوم (تحلیل AHP) نشان می¬دهد که تبلیغات دهان‌به‌دهان بهترین گزینه برای توسعه این صنعت در استان و جلب‌توجه و دوست‌داشتنی بودن به ترتیب مهم‌ترین معیارها و زیرمعیارها برای اثرگذاری یک رسانه تبلیغاتی در توسعه گردشگری می¬باشند. واژگان کلیدی: گردشگری، تبلیغات دهان‌به‌دهان، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات اینترنتی، تبلیغات محیطی، SWOT، AHP
    Abstract
    Abstract Lorestan’s unique natural, cultural and historical monuments attractions is a potential talent for the region to exploit the benefits of the tourism industry, but with these many capabilities, unfortunately, the province has no proper standing in this industry. Marketing tools and parameters especially advertising are among the factors that could expand and improve the province's tourism industry. The aim of this study was to analyze the current situation of tourism in the province, formulate appropriate strategies, evaluation and ranking the effective tourism advertising media and introduction of best advertising medium for tourism development in the province. The study is exploratory and applied research in terms of content. To gather the information needed at each of the two stages, literature review and field survey based on a questionnaire was used. The population in this study consisted of all experts in charge of tourism, tour operators and tourism agencies in the province, as well as university researchers on tourism. Sampling strategies in both stages were judgment and convenience. SWOT analysis was done based on a sample of 12, and AHP analysis was done based on a sample of 14 experts. The results of the first phase showed that the aggressive strategies (SO), is the best strategy for tourism development in the province. The results of the second phase (AHP analysis) showed that the best option for the development of this industry in the province a mouth to mouth advertising was the most important criteria and attraction and loveliness were the most effective sub-criteria for tourism development. Keywords: Tourism, mouth advertising, television advertising, internet advertising, outdoor advertising, SWOT, AHP.