تبیین رابطه هوش هیجانی با خلاقیت و نوآوری سازمانی کارکنان بانک توسعه تعاون منطقه شمال غرب کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 588;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73587;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 588;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73587
- تاریخ دفاع
- ۲۴ آذر ۱۳۹۴
- دانشجو
- حمید مصباح زالی
- چکیده
- در محیط بسیار متغیر امروز، درک و استفاده از فرصتها برای ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا تنها در سایه داشتن مدیران خلاق و نوآور دارای سطح تفکر بالا امکان پذیر است. هدف کلی تحقیق حاضر تبیین رابطه هوش هیجانی با خلاقیت و نوآوری سازمانی کارکنان بانک توسعه تعاون منطقه شمال غرب کشور بود. در راستای رسیدن به این هدف، یک فرضیه اصلی و 4 فرضیه فرعی تنظیم شد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان بالاتر از سطح دیپلم بوده و از تعداد 550 نفر کارکنان منطقه شمال غرب کشور، تعداد 225 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه ترکیبی شامل 40 سوال هوش هیجانی بر اساس نظریه گلمن و 25 سؤال خلاقیت و نوآوری بر اساس پرسشنامههای خلاقیت موجود بود که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن، در اختیار جامعه مورد بررسی قرار گرفت. روش این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده و برای تجزیه تحلیل در سطح استنباطی، برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمونهای کلموگروف-اسمیرنف و همبستگی رتبهای اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و ابعاد چهارگانه هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط) با متغیر خلاقیت و نوآوری در بین کارکنان بانک توسعه تعاون شمال غرب کشور رابطه معنیداری وجود دارد.
- Abstract
- The Relationship Between Emotional Intelligence and Organizational Creativity Innovation (Case study: North West Regional Cooperative Development Bank) Abstract In today's ever changing environment, in order to understand and use the opportunities to providing the competitive advantage against the competitors, crative and innovative managers with professional thinking abilities are needed. The main purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and organizational creativity and innovation of the staff of North West Regional Cooperative Development Bank. In this regard, one main hypothesis and 4 subsidiary hypothesis were raised. The statistical population were all 550 staff of northwest area whose last achieved academic degrees are higher than high school diploma. From them 225 staff are selected as statistical samples. The tool of collecting data was a synthetic questionnaire including 40 item of items of emotion intelligence based on Goleman’s theory and 25 items of creativity and invention based on creativity questionnaire. After assuring the reliability and validity of the questionnaire, it was distributed among the participants. The type of this study was descriptive-correlational and in view of purpose, it was regarded as a practical research. Kolmogorov-Smirnov test and Spearman rank correlation have been used for inferential analysis of the data. The results showed that there is a significant relationship between emotion intelligence and its four dimensions (self-awareness, self-management, social awareness and relations management) and the variable of creativity and innovation among the staff of Cooperation Development Bank in northwest region of country. Keywords: Competitive advantage, Professional thinking, Self awareness, Self management, Social awareness, Relations management.