عنوان پایاننامه
مقایسه نگرش معلمان عادی و ویژه نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه ، آموزش فراگیر و شناسایی عوامل مرتبط با نگرش آنان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72325;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2398
- تاریخ دفاع
- ۲۷ آبان ۱۳۹۴
- دانشجو
- ناصر غلامی
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش معلمان عادی و ویژه نسبت به دانشآموزان با نیازهای ویژه و نسبت به برنام? آموزش فراگیر انجام گرفت. در این پژوهش نگرش 214 معلم (107 معلم عادی در مدارس ابتدایی و 107 معلم ویژه) به وسیل? پرسشنام? نگرشسنجی برگرفته از مقیاس نگرشسنج بهپژوه (1999) که توسط پژوهشگر در جهت هدفهای پژوهش مناسبسازی شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. با استفاده از آزمون تی مستقل مشخص شد که بین میانگین نمرات این دو گروه (معلمان عادی و ویژه) هم در نگرش نسبت به دانشآموزان با نیازهای ویژه و هم در نگرش نسبت به آموزش فراگیر تفاوت معناداری وجود دارد. نگرش معلمان ویژه در هر دو حیطه از نگرش معلمان عادی مثبتتر و مطلوبتر است. از طرف دیگر با تحلیل رگرسیون چند متغیری ارتباط متغیرهای ملاک با هر یک از متغیرهای پیشبین سطح تحصیلات، رشت? تحصیلی، سابق? تدریس، پای? تدریس، جنسیت، داشتن تجرب? رابط و تلفیقی، دوره ضمن خدمت، میزان تماس اجتماعی و میزان شناخت مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که تنها کمتر از 10 درصد از واریانس نگرش معلمان نسبت به دانشآموزان با نیازهای ویژه، توسط یک ترکیب خطی از سه متغیر پیشبین داشتن تجرب? رابط و تلفیقی، رشت? تحصیلی و دور? ضمن خدمت، به طور معنادار پیشبینی میشود. همچنین به جز متغیر میزان شناخت معلمان از دانشآموزان با نیازهای ویژه و برنام? آموزش فراگیر، که توانست 4/7 درصد از واریانس متغیر ملاک دوم را پیشبینی کند متغیرهای پیشبین دیگر پیشبینی کنند? معناداری برای نگرش معلمان نسبت به آموزش فراگیر نبودند. به طور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت که داشتن تجرب? رابط و تلفیقی، گذراندن دور? ضمن خدمت و تحصیل در رشتههای روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی و پس از آنها آموزش ابتدایی، موجب مثبتتر شدن نگرش معلمان نسبت به دانشآموزان با نیازهای ویژه میشود و افزایش شناخت معلمان از دانشآموزان با نیازهای ویژه و برنام? آموزش فراگیر نیز، موجب مثبتتر شدن نگرش معلمان نسبت به برنام? آموزش فراگیر میشود. کلید واژگان: دانشآموزان با نیازهای ویژه، آموزش فراگیر، نگرش.
- Abstract
- The purpose of the present study was to investigate the special and regular teachers attitudes towards students with special needs and towards inclusive education program. In this study attitudes? 214 teachers (107 special teachers and 107 regular teacher in primary schools) in order to attitude scale Beh-pajooh (1999) that adapted by the researcher for the purpose of this research were studied. Using independent t-test showed that the mean scores of the two groups (special and regular teachers) in both attitudes towards children with special needs and in attitudes towards inclusive education there are significant differences. And in both, special teachers have more positive than regular teachers attitudes. On the other hand by multivariate regression analysis investigate relation between criterion variables and Education degree, academic field, teaching experience, grade level of teaching, gender, the itinerant teacher and integrated experience, passing in-service training courses, the amount of social contact and knowledge about students with special needs. Results showed that fewer than 10 percent of the variance in teachers' attitudes towards students with special needs, by a linear combination of the three independent variables of the itinerant teacher and integrated experience, academic field and passing in-service training courses, significantly predicted. As well as the predictive variable in understanding teachers of students with special needs and inclusive education program, which was slightly (7.4 %) of the variance of the dependent variable to predict second Other independent variables not predict teachers' attitudes towards inclusive education significantly. Finally, multivariate stepwise regression analysis, separately, showed that about 25 percent of the variance in regular teachers' attitudes towards students with special needs by three independent variables education level, itinerant teacher and integrated experience and academic field significantly predicted.