عنوان پایاننامه
ارائه ابزارهای مناسب به منظور ایجاد مراکز ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران پروژه براساس رهنمود النا
- رشته تحصیلی
- مدیریت پروژه و ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11020;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72601
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی علی نژاد
- استاد راهنما
- سیامک حاجی یخچالی
- چکیده
- چکیده این پژوهش به دنبال ارائه ابزارهای مناسب به منظور ارزیابی و توسعه شایستگی های مدیران پروژه براساس رهنمود النا است. یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان های پروژه محور، استخدام و به کارگیری راهبران و مدیران پروژه شایسته به عنوان یکی از عوامل موفقیت پروژه های تحت امر است. سازمان ها به منظور ارزیابی و توسعه شایستگی های افراد از مراکز و کانون های ارزیابی و توسعه شایستگی بهره می برند. رهنمود النا، یک نظام ساختار یافته و مرجع برای راهبری و مدیریت پروژه است. مجموعه رهنمودهای النا، اصول، مفاهیم، فرآیندها و ابزارهای مورد نیاز راهبری و مدیریت پروژه¬ها را به همراه نحوه بکارگیری آنها در پروژهها، با ویژگیهای مختلف، تشریح می¬کند. مطابق رهنمود راهبران و مدیران النا، مدیران پروژه می¬باید از شایستگی¬های رهبری، انگیزش، حل تعارض، مذاکره، تشکیل تیم، شکل¬دهی رفتار، ادراک و تفویض اختیار برخوردار باشند. در این پژوهش به¬منظور استخراج ابزارهای مناسب ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران پروژه براساس رهنمود النا، در گام اول ویژگی¬ها و شاخص¬های مورد نیاز احراز شایستگی¬ها، و در گام دوم ابزارهایی که بتواند ویژگی¬های مدنظر را سنجیده و یا توسعه دهد از ادبیات موضوع استخراج گردید. سپس این ویژگی¬ها و ابزارها در قالب دو پرسش¬نامه مجزا از متخصصان حوزه مدیریت پروژه مورد سوال قرار گرفت. نتایج حاصل از 32 پرسش¬نامه¬ برگشت¬داده¬شده، با استفاده از نرم¬افزار تحلیل آماری SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتا ماتریسی شامل ویژگی¬های برگزیده شایستگی¬ها و ابزارهای منتخب سنجش و توسعه شایستگی¬ها، از نقطه¬نظر جامعه آماری، به¬عنوان نتیجه نهایی این پژوهش ارائه گردید. نتایج حاصل از این پژوهش، در قالب مجموعه¬ای از ابزارهای ارزیابی و توسعه شایستگی¬های مدیران پروژه نظیر آزمون¬های روان¬شناسی، تمرین¬های توسعه¬ای و بازی¬های مدیریتی، به¬منظور ایجاد مراکز و کانون¬های ارزیابی و توسعه شایستگی مورد استفاده قرار می¬گیرد.
- Abstract
- This research aims to present tools and techniques to assess and develop the competence of the project managers, based on the ELENA Guide. One of the most significant challenges that project-based organizations face is to employ competent leaders and managers as the basis of their success in a project. Organizations use assessment and development centers to assess and develop the competence of their employees. The Elena guide is a reference and structured guide to lead and manage the projects. The set of the Elena Guide is composed of principles, concepts, processes, and tools needed for leading and managing the projects. Based on the Elena Guide (the Elena Guide for leaders and managers), project managers have to enjoy the following qualifications: Leadership, Motivation, Conflict resolving, Negotiation, Team building, Behavior Shaping, Perception, and Delegation. To extract the suitable tools for assessing and developing the competence of project managers based on the Elena Guide, the researcher has used the following from the existing literature: 1) the indicators and features needed for gaining competence, and 2) the tools which can assess or develop such features. The researcher has then used two separate questionnaires to ask experts in project management about these features and tools. The results collected from 32 questionnaires have been analyzed by IBM SPSS 22, which is the statistical analysis software. This led to the development of a matrix of selected features and tools of competence, the best tools for assessing and developing competencies from a statistical point of view as the final result of this research. The Results of this research, including a set of tools and techniques for assessing and developing the competence of the project managers, such as psychological tests, developing exercise and managerial games, will be applied to create assessment and development centers. Key Words: Elena Project Guide, Competency, Competence of Project Managers, Assessment and Development Centers, Competency Development Tools and Techniques