عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل پیش بین بروندادهای علم و فناوری دانشگاه ها با استفاده از تکنیک های داده کاوی



    دانشجو در تاریخ ۰۷ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل پیش بین بروندادهای علم و فناوری دانشگاه ها با استفاده از تکنیک های داده کاوی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73975;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73975
    تاریخ دفاع
    ۰۷ دی ۱۳۹۴

    از آنجا که تولید علم به میزان زیادی با کیفیت آموزش و پژوهش و مراکز علمی و دانشگاهی مرتبط است، پژوهش حاضر با بررسی 4 دسته شاخص انسانی، مالی، آموزشی و ساختاری ضمن تحلیل وضعیت دانشگاه‌ها به شناسایی عوامل مهم دخیل در برونداد علم و فناوری دانشگاه‌ها و نحوه رشد آن‌ها پرداخته است. خروجی این پژوهش اطلاعاتی را در خصوص عملکرد پژوهشی کشور و در راستای حفظ پویایی حرکت علمی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری علمی و پژوهشی در اختیار قرار می‌دهد. بر اساس مفهوم پیاز پژوهش، این پژوهش به لحاظ فلسفه پژوهش اثبات‌گرایانه، رویکرد پژوهش استقرایی، راهبرد پژوهش پیمایشی، روش‌ پژوهش کمی و افق زمانی پژوهش مقطعی است. داده‌های این پژوهش از پایگاه ارزیابی علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی استخراج شده و برای اصلاح داده‌های مفقودی از گزارش‌های مؤسسه آموزش عالی، گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه و داده‌های وب آو ساینس استفاده شده است. جامعه پژوهش 64 دانشگاه وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که در بازه زمانی 82 -91 دایر بوده‌اند. تحلیل داده‌ها به وسیله نرم‌افزارهای Clmentin14.2، STATISTICA10 و Minitab16 و با استفاده از تکنیک‌های خوشهبندی (Two Step)، شبکه عصبی (MLP و RBF) و درخت تصمیم (C&R و CHID) انجام شده‌ است. یافته‌ها نشان داد؛ دانشگاه‌ها به لحاظ برونداد علم و فناوری در دو خوشه قرار می‌گیرند. همچنین مشخص شد نیروی انسانی بیشترین اهمیت را در تولید علم و فناوری دانشگاه‌های کشور داشته است. پس‌ازآن به ترتیب عامل‌های آموزشی، مالی و ساختاری بیشترین اهمیت را داشته‌اند. به لحاظ میزان رشد نیز در سال‌های مورد بررسی برونداد علم و فناوری با نرخ رشد 82/15 درصد بیشترین رشد داشته و کمترین رشد مربوط به شاخص‌های ساختاری بوده است. نکته حائر اهمیت رشد منفی سرانه فضای آموزشی و کمک آموزشی است. همچنین بسیاری از شاخص‌ها مانند بودجه پژوهشی دانشگا‌‌ه‌ها وضعیت مطلوبی ندارند و در سال‌های گذشته عامل اصلی رشد چشمگیر برونداد‌های علمی کشور، افزایش کمی شاخص‌های انسانی به‌خصوص تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده است؛ که در آینده دیگر نمی‌تواند اهرمی برای رشد علمی باشد. به همین خاطر برای جلوگیری از رکورد و منفی شدن رشد باید ضمن فعال‌سازی پتانسیل‌ها به بهینه‌سازی عامل‌های دبگر پرداخت.
    Abstract
    Science production is related to the quality of education and research in universities and research centers. This research with reviewing of 4 categories of human resources, financial, educational and structural indicators analyzes the universities science and technology outputs and indicates the most important factors related to them. The findings of this research presents the research output of the country that it is necessary for keeping scientific movement, planning and research policy making. Based on research onion, this research has applied positivistic paradigm with deductive approach and quantity and survey method. Data is extracted from the Supreme Council of Cultural Revolution science and technology reports. And for the correction of missed data we use the Institute for Research and Planning in Higher Education (IRPHE) and Management and planning Organization of I.R.Iran reports and Web of Science Database. Population statistics consist of 64 universities related to Ministry of Science, Research and Technology from 2003 to 2012. Data was analyzed by Clmentin14.2, STATISTICA10 and Minitab16 with using two step clustering techniques, neural networks (MLP and RBF) and decision tree (C&R and CHID). Findings show that based on Science and technology outputs, universities divided into two clusters. Data shows that the human resources indicators are the most significant factor in the universities science and technology productions. After human resources, educational, financial and structural factors are in the second to fourth ranks respectively. Based on growth ratio in the studied years, science and technology outputs with the 15/82 ratio are in the first place and structural factors has negative ratio. Results show that some indicators like research budget of universities is not in a good situation. In the few past years, the human resources especially quantitative increasing number of post graduate students is the main factor of considerable scientific