بررسی و مقابسه سطوح تحول اخلاقی کودکان و نوجوانان دختر و پسر تهرانی در رابطه با وضعیت اقتصادی خانواده
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 656;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74420;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 656;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74420
- تاریخ دفاع
- ۰۶ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- مریم عیسی زاده
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- هدف از این پژوهش بررسی رابطه سطوح تحول اخلاقی کودکان و نوجوانان دختر و پسر تهرانی نسبت به سطح اقتصادی خانواده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان 9 و 12 و 15 ساله شهر تهران بود که در سال تحصیلی 93-94 در مقطع دبستان و متوسطه اول به تحصیل اشتغال داشتهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، ابتدا فهرست مدارس مناطق 3 و 18 تهیهشده، سپس از هر منطقه و از هر مقطع دو مدرسه بهصورت تصادفی گزینششد. نمونه آماری این تحقیق شامل 157 دختر و 97 پسر بود و بهمنظور بررسی متغیرهای این پژوهش، آزمون رشد اخلاقی کلبرگ که یک داستان معماگونه است بین دانش آموزان به روش مصاحبه مورداجرا قرار گرفت. بررسی اعتبار و روایی آزمون رشد اخلاقی کلبرگ، در پژوهشی به راهنمایی دکتر محمدتقی براهنی انجامشده است. دادههای بهدستآمده از آزمون مصاحبه اخلاقی کلبرگ در دو سطح توصیفی و تحلیلی موردبررسی قرارگرفتند. در سطح توصیفی با استفاده از فراوانیها و درصدها به بررسی تفاوت سطوح و مراحل تحول اخلاقی با توجه به متغیرهای سن و جنس و وضعیت اقتصادی پرداخته شد. در سطح تحلیلی و استنباطی از آزمون کای اسکوئر (خی 2) برای تحلیل و بررسی معناداری فرضیههای این پژوهش استفادهشد. نتایج نشان داد ترتیب سطوح تحول اخلاقی کودکان و نوجوانان تهرانی مطابقت دارد با آنچه در نظریه کلبرگ مطرحشده است؛ اما سطح و مرحله مربوط به هر سه سن (9-12-15) بالاتر از سطوحی است که کلبرگ برای این سنین در نظر گرفته است. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که سطح اقتصادی خانواده و جنسیت دانش آموزان رابطه معناداری با سطح و مرحله تحول اخلاقی دانش آموزان ندارد. در پایان یافتههای پژوهش موردبحث و نتیجهگیری قرار گرفت و پیشنهادهایی نیز ارائه گردید. کلمات کلیدی: تحول اخلاقی، قضاوت اخلاقی، رفتار اخلاقی، وضعیت اقتصادی
- Abstract
- The aim of this study was to examine the relationship between levels of moral development of Tehran children and teenage to the family's economic status. The population consisted of 9 and 12 and 15-year-old students in elementary school and high school. Using multi-stage random sampling method, we selected 2 schools from each region (3, 18) and each grade. The sample consisted of 157 girls and 97 boys. To study the variables, Kohlberg moral development test which is a mysterious story was used. Reliability and validity of Kohlberg's moral development test was checked by doctor Barahani MT. Kohlberg moral test data which was obtained from interviews was studied in both descriptive and analytical level. In descriptive level by using frequencies and percentages, the difference in levels of moral development according to age, sex and socioeconomic status were discussed. In the analysis level, the chi-square test was used to analyze the significance of the hypotheses. The results indicated that the levels of moral development of children and adolescents in Tehran complied with what is proposed in Kohlberg's theory, but the level and stage of each of three age (9-12-15) were more above than the levels that Kohlberg considered for these ages. Other results showed that family income level and gender of the students did not have any significant relationship with the level of moral development of the students. The findings and conclusions were discussed and recommendations were also presented. Keywords: Moral development, moral judgment, moral behavior, the economic situation