عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر کیفیت وب سایت آموزش مجازی بر میزان رضایت دانشجویان مجازی بر اساس مدل وب کوال ( مورد مطالعه : دانشجویان مجازی دانشگاه تهران )




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73660;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73660
    تاریخ دفاع
    ۲۵ آذر ۱۳۹۴

    گسترش اینترنت و وب جهان گستر همزمان با ایجاد فرصت‌های بسیار برای سازمان‌ها و افرادی که به ارائه و دریافت خدمات آموزشی می‌پردازند، چالش‌های جدیدی را نیز ایجاد کرده‌ است. آموزش مجازی یکی از مهمترین تحولات در حوزه آموزش و پرورش است که در این شیوه آموزشی، وب‌سایت اولین نقطه‌ای است که کاربران جهت دریافت خدمات آموزشی فراهم‌شده، با آن مواجه می‌شوند. بنابراین، کیفیت وب‌سایت باید به ‌عنوان عاملی مهم در موفقیت آموزش مجازی در نظر گرفته ‌شود و به‌شیوه‌ای دقیق‌تر از دیدگاه یادگیرندگان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد کیفیت وب‌سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران بر رضایت کلی دانشجویان دوره‌های مجازی سازماندهی شده است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کاربردی و توصیفی- پیمایشی به شمار می‌آید که به شیوه مقطعی انجام شده ‌است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های مجازی مشغول به تحصیل در دو دانشکده علوم اطلاعات و دانش‌شناسی و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، و ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد وب‌کوال 0/4 شامل سه بعد کاربردپذیری، کیفیت اطلاعات و کیفیت تعامل با خدمات و همچنین پرسشنامه محقق ساخته سنجش رضایت کلی کاربر بود. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه، پس از تعیین حجم نمونه (فرمول کوکران) متناسب با حجم جامعه آماری، در هر دو گروه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. نتایج پیمایش 457 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل در هر دو دانشکده، پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزارهای آماری SPSS و Smart-PLS و به کمک روش‌های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که وب‌سایت یاد شده از لحاظ سه بعد کاربردپذیری، کیفیت اطلاعات و کیفیت تعامل با خدمات در حد نسبتاً مطلوب قرار داشت. همچنین یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که رابطه شاخص‌های ابعاد کیفیت وب‌سایت و رضایت کلی کاربر معناداری مناسبی داشته است. نتایج حاصل از بکارگیری آزمون مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که ابعاد کیفیت وب‌سایت بر رضایت کلی کاربر تأثیر مثبت و معناداری داشته و بعد تعامل با خدمات بیشترین نقش را در ارتقای سطح کیفیت وب‌سایت آموزش مجازی و رضایت دانشجویان ایفا می‌کرد. در ادامه به ‌منظور طبقه‌بندی ابعاد کیفیت وب‌سایت در سه گروه نیازهای
    Abstract
    The extension of the Internet and World Wide Web has created new opportunities as well as new challenges for institutions and individuals who are either receiving or delivering education. Electronic learning is one of the most important breakthroughs in education in which the website is the first access point that users receive educational services provided. Therefore, website quality should be considered as an important factor resulted in the success of electronic learning and studied in a more detailed manner from the e-learners’ perspective. In this regard, the present study has been conducted with the purpose of investigating the impact of website quality dimensions of Tehran university virtual learning on the virtual courses students’ overall satisfaction. This is a descriptive-survey and applied study, and also a cross-sectional one. The study population included all MA students studying in virtual courses in two faculties of the University of Tehran (faculty of information science and knowledge studies and faculty of management) and the data collection tool was the questionnaire of webqual 4.0 comprising of three dimensions namely, usability, information quality, and service interaction, as well as, a researcher-made questionnaire to measure overall user satisfaction. To collect data via surveys, after determining the sample size proportional to population size, simple random sampling method was used in both groups. Survey results of 457 students studying in both mentioned faculties were collected and then analysed by using both descriptive and inferential statistics by SPSS and SmartPls statistical softwares. The findings showed that the mentioned website in terms of its three dimensions including usability, information quality, and service interaction was in a relatively good level. Also the results of confirmatory factor analysis (CFA) indicated that the relationship between the indexes of website quality dimensions and overall user satisfaction was a mea