بررسی یک دوره اسب درمانی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم ۱۲-۸ ساله پسر
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - رشد حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1218;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71402
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- عباس مینویی
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر 12 جلسه اسب درمانی بر کودکان پسر مبتلا به اختلال اوتیسم 8 تا 12 سال بود. روش : روش تحقیق نیمه تجربی است به همین منظور 18 کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم از موسسه خیریه اوتیسم تهران با روش نمونه گیری هدف مند مورد مطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان به وسیله پرسشنامه گارز 2 پیش آزمون به عمل آمد. سپس نمونه ها به دو گروه همتراز ( همگن ) تقسیم شده و به عنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. گروه مداخله شامل 8 نفر با میانگین سنی36/1±75/9 و گروه کنترل شامل 10 نفر با میانگین سنی 29/1±10 بودند. آزمودنی های گروه مداخله به مدت 12 جلسه به انجام اعمال مداخله ای پرداختند. در این مدت گروه کنترل به فعالیت های روزمره خود ادامه داد. پس از 12 جلسه ،از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری اثر هتلینگ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در بخش رفتارهای کلیشه ای وجود داشت ( 01/0>P، 63/4= 3-18F)، به طوری که آزمودنی های گروه مداخله رفتارهای کلیشه ای کمتری را نسبت به آزمودنی های گروه کنترل از خود نشان دادند. ولی در بخش های ارتباط و تعامل اجتماعی بین نمرات گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری یافت نشد. نتیجه گیری: تمرینات مداخله ای اسب درمانی سبب بهبود در رفتار های کلیشه ای کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم پسر شد. به طور کلی می توان گفت که برنامه اسب درمانی بر بهبود رفتار های کلیشه ای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم تاثیر مثبتی دارد. واژه های کلیدی : اختلالات طیف اوتیسم ، برنامه منتخب سوارکاری ، رفتارهای کلیشه ای
- Abstract
- The purpose of this study is to examine a horse therapy in 8_12 year-old boy children with autism spectrum disorders. it is a quasi-experimental study so 18 children with autism spectrum disorders and with an average age of 9.44 ± 1.26 years from Tehran Autism charity were studied using purposive sampling. All children were participated in pretest by questionnaire Gars 2. The samples were divided into two equal groups (homogeneous) of experimental and control groups Experimental group consisted of 8 subjects and the control group consisted of 10 participants. Subjects in the Experimental group undertook a 12-session interventional procedures. At this time the control group continued their daily activities. After 12 sessions, both groups assessed in a posttest. Covariance analysis of multivariate Hotelling effect was used to test our hypothesis. The results showed a significant difference between the post-test scores of experimental and control groups in stereotyped behaviors (P?0.01, F18-3=4.63), such that subjects in Experimental group showed less stereotyped behaviors than the control group. No significant differences were found between both group in communication and social interactions. horse therapy training interventions improved stereotypes behavior of children with autism spectrum disorder. Key words: Autism spectrum disorders, Boy, Horse riding selected program, questionnaire Gars, Stereotyped behaviors