عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر فراواقع گرایی بر تصویرکری معاصر ایران از دهه ۵۰تا اواخر۸۰(کتاب های کودک و نوجوان)ع: تصویر سازی گزیده ای از داستان ها و افسانه های فولکلور کردی با رویکرد فراواقع گرایانه
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11118;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73853;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11118;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73853
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- شیلان هوشیاری
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, محمدعلی بنی اسدی
- چکیده
- به نظر میرسد تصویرگری معاصر ایران نیز از مکتب فراواقعگرایی تأثیر پذیرفته است. این پایاننامه به بررسی این تأثیرپذیری در آثار تصویرگران کتابهای کودک و نوجوان در چهار دههی اخیر ( دهه 50 تا اواخر 80) میپردازد. این پایان نامه در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول نگاهی کوتاه به مکتب فراواقعگرایی و نقاشی سوررئالیستی و همچنین ورود فراواقعگرایی به ایران و تأثیر آن بر ادبیات و نقاشی ایران خواهیم داشت. در فصل دوم به بررسی تأثیر فراواقعگرایی بر کتابهای کودک ونوجوان از طریق جستجو و معرفی نمونههای موجود در قالب چهار دهه خواهیم پرداخت. در فصل پایانی به بررسی، تحلیل آثار ذکر شده از دو منظر روش شناسی و فن شناسی پرداخته شده است تا در این راستا بتوان به کمیت و کیفیت تأثیرگذاری این مکتب هنری بر آثار تصویرگران ایرانی دست یافت. میتوان عنوان کرد که تأثیرگذاری سوررئالیسم بر تصویرگری معاصر ایران در دهه های 50 تا 70 روندی تدریجی داشته ولی در دههی 80 به شدت افزایش می یابد. بیشتر آثار برای نوجوانان و کودکان سالهای آخر دبستان و بیشتر در آثار تصویرگرانی چون محمدرضا دادگر، بهزاد غریب پور، پژمان رحیمیزاده، حافظ میرآفتابی و مهکامه شعبانی شکل گرفته است. میتوان گفت سوررئالیسم در تصویرگری معاصر ایران در بسیاری از موارد بیش از آنکه مستقیم از نقاشی سوررئالیستی تأثیر پذیرفته باشد، به صورتی غیرمستقیم در نگاه تصویرگران شکل گرفته است.
- Abstract
- It seems that contemporary illustration is influenced by Surrealism, also in Iran. In this thesis, we consider this influencing in the works of illustrators of children and teenager’s books , in the last four decades. The thesis is prepared in three sections. In section one, we get a glimpse of Surrealism, Surrealism paintings, arrival of the Surrealism to Iran and its effects on the Iran’s literature and painting. In the second section, we study effects of Surrealism on the books for children and teenagers, by the means of research and introducing some samples from the last four decades. In the last sections, the analysis of the above-mentioned works is studied from the methodological and technical perspectives. As a result of this analysis, quantitative and qualitative effects of the surrealism on the works of Iranian illustrators are achieved. As a result of our study, we found that increasing the effects of Surrealism on the contemporary illustration of Iran was a gradual process between the 1350 (SH) and 1370 (SH) decades. But the effects were rapidly raised in the 1380 (SH) decade. Most of the works were prepared for the teenagers and senior students of the primary schools and have been illustrated by illustrators such as: Mohammad Reza Dadgar, Behzad Gharibpoor, Pezhman Rahimizadeh, Hafez Miraftabi and Mahkame Shaabani. We can say that contemporary illustration is mostly formed indirectly from the vision of the illustrator, instead of direct influencing of the Surrealism painting on it. Keywords: Surrealism, Contemporary illustration of Iran, Imagination, Dream