عنوان پایان‌نامه

سپهر زیست (قلمرو ) عکاس در مواجهه با تابوها (بررسی تاثیر محدودیت های فرهنگی اجتماعی سیاسی و ... و تاثیر آن ها بر عکاسی ) ع: عبور



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سپهر زیست (قلمرو ) عکاس در مواجهه با تابوها (بررسی تاثیر محدودیت های فرهنگی اجتماعی سیاسی و ... و تاثیر آن ها بر عکاسی ) ع: عبور" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11014;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72484
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    چکیده: دوربین قادر است هر آن¬چه را که قابلیت دیده شدن دارد سوژه قرار دهد؛ موضوعات جدیدی که قبلاً مورد توجه هنرمندان نبود، پس از ابداع دوربین سوژه عکاسان شد. در این بین برخی عکاسان پا را فراتر گذاشته و قدم در حیطه¬ای نهادند که مستقیماً با تابوها در ارتباط بود، و موضوعاتی چون ارزش¬های اخلاقی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی را هدف تیر عکاسانه خود قرار دادند. بررسی چگونگی مواجهه و تأثیر متقابل این عکاسان در برابر محدودیت¬ها و میزان تأثیرگذاری عکس به عنوان هنر و رسانه¬ای که به نقد ارزش¬های خودساخته بشر می¬پردازد، این مسئله را مطرح می¬کند که محدودیت¬ها چه تأثیری بر عکاسی دارند و رفتار عکاسان در مواجهه با آن¬ها به چه میزان موفقیت¬آمیز بوده است. در گردآوری اطلاعات این پژوهش که از طریق مطالعات کتابخانه¬ای، مراجعه به اینترنت، تحقیقات میدانی و مصاحبه شکل گرفته، با نگاهی بی¬طرفانه به مواجهه عکاسان غربی و ایرانی با تابوها در جامعه پرداخته شده است. حاصل این بررسی حاکی از آن است که در کشورهای غربی با توجه به بازخوردهایی که آثار این عکاسان در جامعه داشته ¬است، عکس توانسته به خوبی در مواجهه با تابوها نقشی انتقادی ایفا کند که تا قبل از آن در هیچ هنری تا بدین حد بارز نبوده است. حتی در بسیاری موارد آن¬ها را به چالش بکشاند و درمواردی در اصلاح معضلات جامعه مفید واقع شود. اما شواهد نشان می¬دهد که در ایرانِ امروز، عکاسی با دیدی که بیان شد، چندان موفق نبوده است. کیفی بودن خطوط قرمز برای عکاسان، اعمال سانسورهای سلیقه¬ای و دسترسی نداشتن مردم به عکس¬ها و عکاسان از علل مهم این عدم موفقیت هستند. امید است پژوهش¬هایی از این دست، با جدیت بیشتری در مورد عکاسی ایران انجام شود، چرا که آگاهی از محدودیت¬ها و فعالیت¬های عکاسان دیگر، در رشد و ارتقاء کیفی هنر و بالا بردن آگاهی¬ها بسیار مفید است.
    Abstract
    It is the ability of the Camera to take subject out of every visible thing; the new subjects which hadn’t already been paid attention to by the Artists, changed to be the Subject for Photographers after the invention of Camera. Meanwhile, some photographers went beyond the limits and entered the domain of taboos and aimed at subjects as ethical, cultural, religious and political values for their photography. Studying the reciprocal influence and the photographers’ facing the limitations, and the influence of the photo as an art and a media criticizing manmade values arise the question that how successful were the influence of limitation on photography and photographers’ behavior facing the limitations. In gathering the information of this research which is made through library studies, internet, comprehensive research and interviews, there is a neutral look on how photographers in Iran and western countries come across the taboos The result of this study shows that Photos, considering their feedback in the society, could play a critical role confronting taboos which had not been obvious in any sort of art before it and being beneficial to solving the social problems, it can challenge those arts. However, evidence shows that in Iran today, photography with the mentioned outlook, was not successful that much. Qualitative red lines for photographers, tasteful censorship and photos not being accessible for people and photographers are the main reasons for this fail. There is a hope for the same kinds of research done more seriously about photography in Iran, so, awareness of the limitations and also other photographers’ activity can lead to qualitative improvement of the art and increasing the awareness. Key words: photography in western countries, photography in Iran, taboo, limitation, breaking the taboo