عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی باز نمایی زن در فرهنگ تصویری دو بازه زمانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در ایران (با نگاهی به پوستر های سینمایی) ع: بعد روانی زن (تردید)




    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73787;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73787
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    چگونگی بازنمایی زنان همواره از موضوعات حائز اهمیت در تولیدات فرهنگی و رسانه ای هر جامعه ای با توجه به ارزش های مطرح در آن جامعه بوده است. پوسترهای سینمایی به موجب گستردگی که در ارتباط دادنِ هنرهای تجسمی و رسانه های بصریِ جمعی دارد، متون تصویری با قابلیت بسیار بالا در تولید و بازتولید فضای ایدئولوژیک جنسیتی جوامع محسوب می شوند. پژوهش پیشِ رو در نظر دارد با استناد بر مفاهیم بازنمایی، جنسیت، ایدئولوژی، رسانه و به منظور بازشناسیِ فضای ایدئولوژیک موجود در فرهنگ تصویری جامعه به همراه تحلیلی نشانه شناسانه ، گزیده ای از پوسترهای شش دهه ی متوالی از تاریخ سینمای ایران را در قالب مطالعات تطبیقیِ سه دوره ی تفکیک شده، بررسی کند. فرضِ پژوهش بر استفاده ی پوسترهای تبلیغاتی به ویژه سینمایی ازنگاهی ابژه گون در بازنمایی زن در هیئت شی ای جنسی است که آگاهانه یا ناآگاهانه به جهت جذب مخاطب از آن بهره می برند.با توجه به این که بازنمایی زنان، با نزدیک شدن به دوره ی معاصر کم رنگ شده است؛ نتایج یافته ها نشان می دهد که زنان علاوه بر نقش های کلیشه ای جنسیتی، در قالب های نوظهورِ هویت خواه و استقلال یافته نیز تصویر شده اند. این تحول در بازنماییِ هویتی زنان با توجه به این که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند و حضور فعالانه ای در زمینه های مختلف اجتماعِ حالِ یافته های این پژوهش نیز دارند، به نظر می رسد نگرش مذکور، تاثیرات انکارناپذیری را بر تفکر نسل های آتی در مواجهه با مفاهیم زنانگی و حتی مردانگی موجب خواهد شد. این تغییر نگرش در بازنمایی زنان در عرصه ی فرهنگ تصویری که در نوع فراگیر خود و در قالب های دیگر، با درون مایه های متنوع،مناسباتِ برابر و به دور از هرگونه تبعیضی را رقم خواهد زد، فضای جامعه را با سرعت بیشتری به سویتحول فرهنگی سوق می دهد.
    Abstract
    According to the Values of communities, the manner of representing women always had been one of the important threads in Cultural production and media in every society. Because of the extensive role of Movie posters in linking Visual arts and visual mass media they have Great ability in production and reproduction of Gender ideological space communities. Current research intends to investigate Selection of posters consecutive six decades of the history of Iranian cinema in Comparative studies, divided into three periods. This study has been reviewed movie posters in order to ideological space in the visual culture of the society by the semiotic analysis, based on the Representation, gender, ideology and media concepts. The hypothesis is use of advertising posters and chiefly the movie posters, and representation of women in them as a sexual object, which has used whether intentional or unconsciously to attract audience. According to the findings obtained from the analysis of images in alternating periods of history, by approaching to contemporary world, it seems this kind of exposure of women declines. The results shows that women here performs in new found formats of humans who seeking for their Identity and independence in addition to gender stereotype roles. This Change in the recognition of women's identity, and their active participation in various fields of modern society has irrefutable effect on future generation when they confront with the concepts of femininity and even masculinity, considering that they make half the population.This attitude alteration of representing woman in world of visual culture will create equal relations, without any discrimination in various themes in its usual type or in other areas and also lead to speeding up the progress of society. Key words: Representation,Gender,Visual Culture, Visual Gender Ideology,Media,Semiotics