عنوان پایاننامه
بررسی تأثیر ادراک از جهت گیری استراتژیک بر عملکرد مال شرکت ها
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - استراتژیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 630;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74871
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- امیر رضویلر
- استاد راهنما
- غلامرضا طالقانی
- چکیده
- در عصر فرارقابتی کنونی، سازمانها با چالش عدم اطمینان ناشی از تغییر و پیچیدگی روزافزون محیطی مواجه هستند و ابهام ناشی از زیاد بودن اطلاعات، استرس را در سازمان نهادینه میکند و در نهایت عدم موفقیت را در پی دارد. در این شرایط آنچه سازمان را به سمت و سوی معینی میکشاند، تعیین و انتخاب استراتژی مناسب است. از طرفی بهرهگیری مناسب از استراتژیهای مطلوب، شرکتها را در جهت نیل به عملکرد مالی بهتر یاری میدهد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر ادراک از جهتگیری استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت ایران خودرو بود. روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایش انجام شده و از حیث هدف جزء تحقیقات کاربردی بشمار میرود. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ایران خودرو به تعداد 700 نفر بود. بر مبنای فرمول کوکران تعداد 248 نفر آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با توجه به احتمال ریزش احتمالی تعداد بیشتری پرسشنامه پخش شد که در نهایت 266 پرسشنامه سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به آزمون رگرسیون انجام شد. نتایج نشان از تأثیر مثبت و معنادار جهتگیری استراتژیک و ابعادش (تهاجم، آینده گرایی و ریسک پذیری) بر عملکرد مالی شرکتها داشته است. جهت گیری استراتژیک باعث افزایش رضایت مشتری و در نتیجه خرید یا استفاده بیشتر از خدمات می شود. تغییرات مداوم محیطی و بازارهای متنوع رقابت، توجه به حرکات استراتژیک رقبا و برنامهریزی مناسب را ضروری میسازد. همچنین رهبری هزینه نوعی دوراندیشی برای زمان بحران و در دوران رکود اقتصادی نوعی استراتژی تدافعی برای شکوفا شدن شاخصهای اقتصادی به حساب می آید و باعث میشود یک شرکت ریسک پذیر باشد و به رقابت بپردازد.
- Abstract
- In today’s supra-competitive era, the organizations are faced with the challenge of the lack of confidence resulting from ever-increasing environmental changes and complication and the ambiguity resulting from the excessive data institutionalizes the stress in organization and finally brings the lack of success. Determining and selecting a proper strategy brings the organization towards a certain direction under these conditions. On the other hand, proper using of desirable strategies assists the organization towards reaching a better financial performance. The aim of the present study is to investigate about the effect of understanding in terms of strategic orientation on financial performance of Iran Khodro Company. The methodology of this study is descriptive method conducted using survey method and is considered as applied studies in terms of objective. The statistical population of this study includes 700 directors and senior experts of Iran Khodro Company, out of which 284 were selected as statistical sample according to Cochran formula. With regard to the fact that some questionnaires might not be collected, more questionnaires were distributed and finally 266 correct questionnaires were collected and analyzed. Data analysis was conducted using regression test and the results showed positive and significant effect of strategic orientation and its dimensions (invasion, futurism, risk-taking) on financial performance of companies. Strategic orientation increased the satisfaction of customers and more purchasing or more using of services as a result. Continuous environmental changes and various competition markets necessitate paying attention to strategic movements of competitors and proper planning. Cost leadership is also a kind of foresight for crisis time and is considered as a defense for blossoming of economic indexes during economic depression and causes a company to be risk-taker and compete with its competitors.