عنوان پایان‌نامه

شناسایی و بررسی عوامل فردی و سازمانی موثر بر تبدیل نوآوری پنهان به کارآفرینی شرکتی (تحول استراتژیک، نوآوری و شرکت های جدید ملی و بین المللی)




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 743;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75264;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 743;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75264
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    کمال سخدری

    پژوهش ها نشان می دهد که بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه شرکتی از سطوح پایین و عملیاتی و غالباً به صورت غیر رسمی و پنهان آغاز می شوند. نوآوری پنهان هنگامی شکل می گیرد که شرایط به هر دلیلی برای بیان ایده‌ها و پیگیری آن بصورت رسمی مهیا نباشد و افراد (به خصوص در واحدهای تحقیق و توسعه) از زمان و منابع سازمانی برای پیگیری ایده های خود به صورت پنهان و غیر رسمی استفاده نمایند. هدف این پژوهش نیز شناسایی عواملی است که باعث شکل گیری رفتار نوآوری پنهان می‌شود و در صدد ارائه بینش هایی در مورد نحوه استفاده سازمان ها از ظرفیت نوآوری پنهان برای فعالیت های نوآورانه و کارآفرینانه سازمانی است. پژوهش حاضر که از لحاظ هدف کاربردی است با رویکردی کیفی و از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با مدیران محصول و تحقیق و توسعه در شرکت‌های حوزه تکنولوژی اطلاعات، نرم افزار و داروسازی شهر تهران انجام شده است. در پایان چهار دسته عوامل "فردی"، "سازمانی"، "عوامل محیطی و خاص صنعت" و "ویژگی‌های ایده" به عنوان عوامل اثرگذار شناسایی و معرفی شده اند. این نتایج بینش های ارزشمندی جهت استفاده از ایده های پنهان برای کارآفرینی سازمانی ارائه می نماید.
    Abstract
    Studies indicate that a large number of corporate entreprneurial activties start informally from opretional levels. Bootlegging emerges when employees cannot pursue their ideas formally, and hence utilize organizational time and resources for realizing their ideas. In this vein, this research aimed to investigate factors shaping this behaviour and the way frims could better benefit from these efforts for corporate entrepreneurial and innovative outputs. This was a qualitative research and the data was collected by semi-structural interviews from R&D and product managers in different industries. We identified 4 groups of factors entailing individual factors, organizational factors, industrial level factors and the properties of ideas. This provides valuable insights into better utlisation of underground ideas for corporate entrepreneurship. Keywords: Bootlegging, Innovation, Corporate entrepreneurship, International entrepreneurship, Innovation Management