سیر تحول پیگره انسانی و میادی نظری آن از امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11859;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81183;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11859;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81183
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه سعیدی
- استاد راهنما
- ادهم ضرغام
- چکیده
- نقاشی پیکره سابقه ای همسان تاریخ بشری دارد و از موضوعات مورد علاقه نقاشان در طول تاریخ محسوب می شود. اما بحث در مورد به تصویر کشیدن واقعیت در پیکره ها، از اندیشه فلسفی دوران مدرنیسم خبر می دهد. که آیا به راستی واقعیت در جهان وجود دارد؟ حال هنرمند تمام تلاش خود را برای نمایش واقعیت ذهنی در نقاشی می کند و آن را به تصویر درمی آورد. نقاش دوره مدرن دیگر برایش پیکره، منظره و یا طبیعت بیجان تفاوتی ندارد. هدف هنرمند به دست آوردن واقعیت نهفته درون پدیده ها است و این واقعیتی سوبژکتیو است، که در ذهن هنرمند از جهان عینی ساخته میشود. این واقعیت بسیار بزرگ تر و کامل تر از جهان عینی است. و اینجا کار نقاشی، رویت پذیر کردن نیروهای رویت ناپذیر است که از متن درون همان رویت ناپذیری می جوشد و شکلی واقعیت مند تر از شکل عینی را می نماید. محور اصلی این پژوهش با توجه به شناخت ویژگی ها و عوامل تأثیرگذار در پیدایش، شکل گیری و سیر تحول نقاشی، خصوصاً نقاشی از پیکره در دو مکتب امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم، به جستجوی واقعیت می پردازد؛ که مهم ترین رکن در سیر تحول نقاشی محسوب می شود.
- Abstract
- The evolution range of the figure and its abstract principles from impressionism and expressionism Figurative painting is as old as human history itself, with painters of all eras highly interested in the subject. Yet it was with modernist philosophies that depiction of reality in figures came under discussion, when the very existence of reality was questioned. Artists of today paint to depict the reality they have in their minds. Modern painter does not consider figures different from landscapes or still life. Modern artist seeks to reach to the deep realities of the phenomena, realities that are subjective personal reflections of the objective world outside. These subjective realties are better completed and larger than the objective world. And here is where painting aims to make visible the invisible that the same visible generates, in order to depict forms more realistically than the objective form. The study looks to find the most important force in the history of painting, reality, in characteristics and defining factors of figurative painting formation and development, with a focus on impressionist and expressionist painters. Keywords: impressionism, expressionism, theory, figure evolution, reality, modernism