عنوان پایاننامه
ارزیابی مقایسه ای کتاب های زبان انگلیسی با اهداف ویژه نویسندگان ایرانی و غیر ایرانی : مطالعه موردی پزشکی و مهندسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 766;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71312
- تاریخ دفاع
- ۰۶ آبان ۱۳۹۴
- استاد راهنما
- اکرم نیرنیا
- دانشجو
- مرجان وهابی مبارکه
- چکیده
- کتابهای درسی یکی از اجزای بنیادین در محیطهای آموزشی و دانشگاهی درزمینه آموزش و یادگیری، نقش مهمی ایفا می کنند . در دوره های آموزشی ESP، (انگلیسی با اهداف ویژه) نقش کتابهای درسی برای تحقق نیازهای خاص برخی دانشجویان، در توسعه دانش انگلیسی و توانمند سازی آنها در کاربرد و ارتباطات زبان انگلیسی بطور درست و موثر هم برای اهداف دانشگاهی و هم اهداف شغلی آینده آنها بسیار حیاتی می باشد . در نتیجه به نظر می رسد ارزیابی کتابهای درسی در دوره های درسی موفق ESP به ویژه در محیط آموزشی ایران که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) می باشد بسیار حیاتی است. هدف این تحقیق ، ارزیابی و مقایسه دیدگاههای اساتید و دانشجویان درباره دو کتاب آموزشی مختلف ESP می باشد که توسط نویسندگان فارسی و غیر فارسی زبان نگاشته شده اند ودر دانشکده های پزشکی و مهندسی دانشگاههای دولتی در ایران آموزش داده می شود. شکل کوتاه شده چک لیست طراحی شده توسط میکلی (2005) هم برای اساتیدباتجربه و هم دانشجویان ESP که دوره آموزشی ESP در دانشگاه را گذرانده بودند اجرا گردید .سپس فقط با اساتیدمصاحبه انجام شد . نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان و اساتید مهندسی و پزشکی از کتابهای درسی نوشته شده توسط نویسندگان فارسی زبان راضی نبودند و از کتابهای نوشته شده توسط غیر فارسی زبانان بیشتر احساس رضایت می کردند. اگرچه هم اساتید و هم دانشجویان تفاوتی بین کتابهای ESP نگاشته شده توسط نویسندگان فارسی زبان در مهندسی و پزشکی نیافتند به تفاوت چشمگیری بین کتابهای نگاشته شده توسط نویسندگان غیر فارسی زبان پی بردند. همچنین دریافتند که ساختار کتابهایESP نوشته شده توسط نویسندگان غیر فارسی هم از نظر اساتید و هم دانشجویان در زمینه مهندسی بهتر از پزشکی می باشد . همچنین نتایج مصاحبه اساتید نشان داد که تدریس و یادگیری می تواند مفیدتر و کارآمدتر باشد اگر کتابهای ESP نوشته شده توسط نویسندگان فارسی زبان و غیر فارسی زبان طی ترم تحصیلی هم راستا با هم آموزش داده شوند.
- Abstract
- In ESP courses, the role of textbooks is very vital in fulfilling the specific needs of the particular students, in expanding their English knowledge and in enabling them to use and communicate the English language correctly and effectively both for their academic purposes and for their future occupational purposes. As a result, textbook evaluation seems to be very critical in successful ESP courses especially in Iranian educational context in which English is a Foreign Language (ESL). The present study aimed at evaluating and comparing both lecturers’ and students’ viewpoints about two different ESP textbooks written by Persian and Non-Persian authors taught in the faculties of Medical and Engineering of the State Universities in Iran. A shortened form of the checklist designed by Miekley (2005) was administered to both ESP lecturers’ and students’ who have passed their ESP course at university. The results of this study showed that the students’ and the Lecturers’ of Engineering and Medical were not satisfied with the textbooks written by Persian writers and felt more satisfied with those written by Non-Persian writers. Although both lectures and students found no difference between the ESP textbooks written by Persian writers in Medical and Engineering, they found a significant difference between those written by Non-Persian writers. It was also found that the format of those ESP textbooks written by Non-Persian writers in Engineering were better than Medical from both lectures’ and students’ viewpoints. The results also indicated that teaching and learning could be more beneficial and effective if ESP textbooks written by both Persian and Non-Persian writers were taught in a parallel form during a term.