عنوان پایاننامه
اجرای برنامه آموزشی شیوه های فرزند پروری برای والدین کودکان آهسته گام و ارزیابی اثر بخشی آن بر کارکرد خانواده و تعامل والد -کودک
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70917;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2368
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه طاهری
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده اثربخشی برنامه آموزششیوه های فرزندپروری ویژه والدین کودکان آهسته گام بر کارکرد خانواده و تعاملات والد- کودک هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی شیوه های فرزندپروری ویژه والدین کودکان آهسته گام بر کارکرد خانواده و تعاملات والد – کودک است. در این مطالعه، ازطرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه والدین دانش آموزان آهسته گام مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر سمنان می باشد. 30 نفر از والدین دانش آموزان آهسته گام به روش نمونه گیری در دسترس از مدارس استثنایی انتخاب شدند. سپس والدین به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه برنامه آموزش شیوه های فرزندپروری مثبت (هفته ای یک جلسه و هر جلسه 2 ساعت) شرکت کردند. در حالی که به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار پژوهش، ابزار سنجش کارکرد خانواده(FAD) ومقیاس رابطه والد – کودک پیانتا (CPRS) می باشد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که گروه آزمایش و کنترل در مقیاس های کارکرد خانواده و تعاملات والد – کودک به طور معنی دار با یکدیگر تفاوت دارند. هم چنین، برنامه آموزش شیوه های فرزندپروری بر کارکرد خانواده و تعاملات والد – کودک اثر مثبت و معنی داری دارد. واژههایکلیدی: شیوه های فرزندپروری، کارکرد خانواده، تعامل والد- کودک، کودک آهسته گام
- Abstract
- Abstract The effectiveness ofthe trainingprogram of child-nurturing methods forthe parents of slow-paced children on thefamily functioningandparent-child interactions The aim ofthisresearch was to study the effectiveness ofchild-nurturing methods for the parents of slow-paced children on thefamily functioning and child-parentinteractions. Inthisstudy, the plan ofpretest–posttestwas used for control group. The statistical universe of this research included allparents of slow-paced studentsstudying inExceptionalSchoolsin Semnan city.30 parents of slow-pacedstudentswere selectedbyaccessible sampling from Exceptional school. Then theparentswere randomly divided intotwogroups of 15 persons(test andcontrol).Test group was participated in 8 sessions of the training program of positive child-nurturing methods(one session a week and 2 hours in each session). While the control group was given no training.The research tool is Family FunctioningAssessment Device (FAD) andPyantaChild-Parent Relationship Scale (CPRS). Data were analyzed by multivariate covariance analysis and using SPSS software.The results ofmultivariate covarianceanalysis showed that thetest and control groups differ significantly in the scales offamily functioningandchild-parent interactions.Also, the training program of child-nurturing methods has a significant positive effect on family functioning and child- parent interactions. Keywords:child-nurturing methods, family functioning, child-parent interaction, slowpaced child