عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی روش دقیق آموزی بر روان خوانی و درک مطلب دانش اموزان با مشکلات خواندن



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی روش دقیق آموزی بر روان خوانی و درک مطلب دانش اموزان با مشکلات خواندن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72438;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2400
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۴
    دانشجو
    فهیمه بهاری
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب

    چکیده هدف: روان‌خوانی یکی از مؤلفه‌های خواندن است که طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای در برنامه‌های آموزشی خواندن به آن می‌شود. از سوی دیگر روان‌خوانی به عنوانی پلی مابین مهارت‌های رمزگشایی و درک مطلب عمل می‌کند. همانگونه که می‌دانیم هدف اصلی خواندن درک مطلب و فهمیدن متون است. با توجه به اینکه آموزش روان‌خوانی و همراهی این آموزش با آموزش درک مطلب ضروری به نظر می‌رسد، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش دقیق آموزی بر روی روان‌خوانی و درک مطلب دانش آموزان با مشکلات خواندن است. روان‌خوانی در این پژوهش در کلمات و متن آموزش داده شد. روش: در پژوهش حاضر از روش تک آزمودنی با طرح چند خط پایه‌ای با آزمودنی مختلف استفاده شد. افراد موردبررسی سه نفر از دانش آموزان پایه سوم دو دختر و یک پسر بودند. تدوین تاریخچه فردی، آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون روان‌خوانی محقق ساخته و آزمون درک مطلب محقق ساخته بر روی هر سه آزمودنی اجرا شد. یافته‌ها: برای تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از روش تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده بیانگر تفاوت در عملکرد آزمودنی در شرایط خط پایه نسبت به مداخله بود و برنامه مداخله‌ای باعث بهبود هر سه متغیر موردبررسی یعنی روان‌خوانی کلمات، متن و درک مطلب شده بود. نتیجه‌گیری: روش دقیق آموزی موجب بهبود عملکرد آزمودنی‌ها در روان‌خوانی کلمات و درک مطلب گردیده است. همچنین اثربخشی این روش تعمیم یافته است و اثرات آن در طی زمان پایدار مانده است. واژگان کلیدی: نارساخوانی، روان‌خوانی، درک مطلب، دقیق آموزی، طرح پژوهشی تک آزمودنی
    Abstract
    Abstract The impact o of precision teaching on reading fluency and reading comprehension in student with reading problem Reading fluency is one component of reading that has been focus of attention in recent Years in reading curriculums. Reading fluency is also considered as a bridge between decoding and comprehension skills. As we all know, the basic goal of reading is comprehension of texts. Thus, it seems important to add comprehension skills training to reading fluency training. The purpose of current study was to investigate the effectiveness of precision Teaching method on reading fluency and reading comprehension skills in children with reading disorder. In this research, reading fluency is taught in reading words. Out of context as well as in contextual contents. Research method: multiple-baseline across subjects was selected as a research design in recent study. participants were three third graders; two girls and one boy. History taking, the fourth edition of Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV), reading and dyslexia test fluency reading test. And reading comprehension test was developed by researcher, were applied in the current study. Results: effect size and visual analysis were used to analyze the data. Results indicated a considerable difference between the baseline and intervention phase of the participants and they also indicated that the training resulted in considerable improvement in the three variables of word reading fluency, text reading fluency, and comprehension. Conclusions: [precision teaching] training resulted in an improvement in the performance of participants in reading fluently and comprehension. In addition,follow up data indicated that the effects of the intervention procedures were stable across time. Key words: Dyslexia, Reading fluency, Reading comprehension, Precision teaching, Single subject research design