عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین تصویر برند تصویربرندوتمایل به پرداخت صرفه قیمتی برای برندهای غذایی (مطالعه موردی : شهروندان منطقه ۶ شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71081
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- الهام مهدوی فرد
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- امروزه نام تجاری به عنوان رکن و اساس بازی رقابتی در بین سازمان¬ها از جمله سازمان¬های بخش خصوصی محسوب می¬شود که باید به دقت تعریف، ایجاد و مدیریت شود تا سازمان¬ها بتوانند با تکیه بر آن، سودآوری هر چه بیشتری را فراهم آورند. همچنین تمایل به پرداخت صرفه قیمتی از جنبه¬های مهم قیمت-گذاری می¬باشد. در این پژوهش در ابتدا ابعاد تصویر برند، وفاداری برند و تمایل به پرداخت صرفه قیمتی با بررسی ادبیات نظری و تجربی موضوع شناسائی شدند و همچنین بر اساس نظریه¬های موجود یک مدل مفهومی در قالب 13 فرضیه تدوین شد. در این مدل، ابعاد شش گانه تصویر برند بر تمایل به پرداخت صرفه قیمتی و وفاداری برند و وفاداری برند بر تمایل به پرداخت صرفه قیمتی اثر مستقیم دارد. جامعه آماری پژوهش، شهروندان منطقه 6 شهر تهران می¬باشد که بر اساس جدول کریسجی-مورگان 384 نفر به طور تصادفی برای پاسخ دادن به پرسشنامه انتخاب شدند. سپس مدل معادلات ساختاری در نرم¬افزار لیزرل تخمین زده شد. بر اساس تجزیه و تحلیل داده¬های جمع¬آوری شده کیفیت ادراک شده اثر مثبتی بر تمایل به پرداخت صرفه قیمتی و وفاداری برند، آگاهی از برند اثر مثبتی بر تمایل به پرداخت صرفه قیمتی و وفاداری برند، تصویر اجتماعی اثر مثبتی بر تمایل به پرداخت صرفه قیمتی و وفاداری برند، منحصربفرد بودن اثر مثبتی بر تمایل به پرداخت صرفه قیمتی و وفاداری برند، اصالت محصول اثر مثبتی بر وفاداری برند و وفاداری برند اثر مثبتی بر تمایل به پرداخت صرفه قیمتی دارد. ولی رابطه¬های بین مسئولیت اجتماعی با تمایل به پرداخت صرفه قیمتی و وفاداری برند و اصالت محصول با تمایل به پرداخت صرفه قیمتی رد شدند. در ادامه پیشنهادهای اجرائی و مسیر مطالعات بعدی تبیین شدند.
- Abstract
- Nowadays, brand is considered as the main pillar of a competitive game among organizations particularly in private sector which should be defined, created and managed carefully by which organization can pave the way for more profitability. Likewise, willing to pay cost – effective prices is an important aspect of pricing. In present paper, the aspects of brand image, brand loyalty and willing to pay cost – effective prices are identified by studying theoretical and empirical literature and then a conceptual model in 13 hypotheses was drawn by current theories. In this model, six aspects of brand image and brand loyalty impact on willing to pay cost – effective prices. Research population consists of citizens in borough 6 of Tehran City of whom 384 were randomly selected by Kirsji – Morgan Table to answer a questionnaire. Then, structural equation model was estimated by LISREL software package. according to collected data analysis, perceived quality has a positive impact on willing to pay cost – effective prices and brand loyalty; social image has a positive impact on willing to pay cost – effective prices and brand loyalty; uniqueness has a positive impact on willing to pay cost – effective prices and brand loyalty, original country (product integrity) has a positive impact on brand loyalty and brand loyalty has a positive impact on willing to pay cost – effective prices. On the other hand, the relationships between social responsibility and willing to pay cost – effective prices and brand loyalty and between original country and willing to pay cost – effective prices were not supported. Then, executive suggestions and the path of future studies were clarified.