عنوان پایان‌نامه

تدوین الگوی بین المللی شدن شرکت ملی نفت ایران از طریق بررسی تطبیقی این فرایند در شرکت استات اویل نروژ



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین الگوی بین المللی شدن شرکت ملی نفت ایران از طریق بررسی تطبیقی این فرایند در شرکت استات اویل نروژ" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73547;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73547
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    بین المللی شدن، فرآیند گام به گام توسعه ی تجارت بین الملل است که به موجب آن یک شرکت، درگیر عملیات تجاری بین المللی، از طریق محصولات خاص در بازارهای منتخب می شود. این مقوله ی، از سال های پس از جنگ جهانی اول مورد نظر بسیاری از شرکت ها بوده است. شرکت های نفتی بزرگ، از اولین گروه از شرکت ها بودند که این نیاز را احساس کردند و به دلایلی چون گستردگی ذخایر و از طرفی مصارف این صنعت در سطح دنیا، تصمیم به ایجاد گروهی از سازمان ها تحت عنوان شرکت های بین المللی نفتی (IOCs) گرفتند. از طرفی در مقابل این گروه، شرکت های ملی نفتی (NOCs) همچنان به فعالیت خود در عرصه ملی و بومی خود پرداختند و به علت برتری در انحصار منابع نفتی کشور خود، قادر به رقابت و حتی سلطه بر شرکت های بین المللی نیز بودند. اما در سی سال اخیر تغییراتی که در محیط اقتصاد جهانی و صنعت انرژی دنیا رخ داد، شرایطی فراهم آورد تا شرکت ها را مجبور به ایجاد تغییراتی در جهت حفظ بقای خود در این صحنه نماید. یکی از این تغییرات بوجود آمده، حرکت تعدادی از شرکت های ملی به سمت بین المللی شدن و در نتیجه ایجاد گروه جدیدی از شرکت های نفتی در این عرصه بود. در همین راستا این تحقیق، با هدف یافتن دلایل ضرورت این تغییر برای شرکت ملی نفت ایران آغاز شده و در ادامه سعی دارد تا در صورتی که این نیاز به تغییر اثبات گردد، الگویی مناسب نیز برای حرکت این شرکت فراهم آورد. لذا در این پژوهش کیفی، با بررسی شرایط، وظایف، ویژگی ها و ارتباطات شرکت های ملی و بین المللی، نمونه ی موردی شرکت استات اویل را به عنوان یک مثال خوب و قابل بررسی مورد مطالعه دقیق قرار داده و با تلفیق این مطالعه با نیازهای شرکت ملی نفت ایران، الگویی مناسب برای این امر بدست خواهد آمد. برای این منظور از روش تجزیه و تحلیل تم بر روی نتایج استخراج شده از مصاحبه های پژوهشی با خبرگان صنعت نفت و گاز ایران و نروژ، استفاده شده است. در نهایت الگویی بومی سازی شده به منظور جهت دهی حرکت شرکت ملی نفت ایران به سمت بین المللی شدن، مطابق با نیازها و پیش زمینه های منحصر به فرد خود و همچنین جایگاهی که این شرکت در حال حاضر در این الگو دارد، به عنوان نتایج پژوهش به دست آمده است.
    Abstract
    Internationalization is the step by step process of the development of international trade, which a company is involved in international business operations, through to specific products in selected markets. This issue, from the years after World War I was the target of many companies. Large oil companies were the first group of firms that felt the need of this, and due to the reasons such as the extent of the reserves and also the usage of this industry around the world, decided to create a group of organizations as international oil companies (IOCs). In addition to this group, national oil companies (NOCs) were also continue to operate their activities in their own national and local field and because of their excellence in the monopoly of oil resources, are able to compete and even dominate the international firms. But in recent thirty years changes occurred in the global economy and the world's energy industry, provided the conditions to firms have to make changes in order to survive in this scene. One of these changes is the number of national firms to the internationalization and thereby creating a new group of oil companies in this field. In this regard, this study aimed to find the reasons for this change is necessary for the National Iranian Oil Company to be started and then trying to provide a good model for the movement of this company if the need to change is proved. In this qualitative study, with the survey of conditions, functions, features and links to national and international companies, Statoil company is studied as an example of good and thorough sample and by combining this with the needs of the National Iranian Oil Company, a good model for this will be achieved. For this purpose, the Thematic Analysis is based on the results obtained from research interviews with oil and gas industry experts of Iran and Norway's, Finally the localized pattern has been obtained as the results of the research, in order to orientation the movement of National