عنوان پایاننامه
نقش نمایشگاههای بین المللی به عنوان بخشی از ارتباطات بازار یابی شرکتها -روند کامل مشارکت در نمایشگاههای بین المللی
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76546;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76546
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مریم نجفی
- چکیده
- هدف از این پژوهش، بررسی نقش نمایشگاه در آمیخته ارتباطات بازاریابی شرکت ها در حال حاضر و همچنین در آینده است. علاوه بر این، دلایل استفاده از نمایشگاههای بین المللی، نقش آنها در روند شکل گیری ارتباطات شرکت ها و چگونگی استفاده از دیگر ابزار ارتباطی بازاریابی برای حمایت از مشارکت شرکت ها در نمایشگاهها مورد بررسی قرار می گیرد. در ابتدا این تحقیق موضوع نقش نمایشگاههای بین المللی به عنوان بخشی از ارتباطات بازاریابی شرکت در حال حاضر و در آینده را مورد بحث قرار می دهد. سپس، فرایندهایی که منجر به مشارکت موفق در نمایشگاههای بین المللی می شوند، توصیف می شوند. داده ها برای این مطالعه از مصاحبه های کیفی نیمه ساختار یافته جمع آوری می شود. بیست و یک شرکت از مدیران سطح ارشد به نمایندگی زمینه های مختلف کسب و کار برای این مطالعه مورد مصاحبه قرار گرفتند. شرکت ها و مدیران از مشتریان شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی تهران در سال 1392 و 1393 انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس اصول تئوری بنیادی استروس که در آن کدگذاری تحلیلی مورد استفاده قرار گرفت، صورت می گیرد. روش تئوری بنیادی برای دریافت بینش بیشتر از نقش نمایشگاهها به عنوان بخشی از ارتباطات بازاریابی شرکت ها در حال حاضر و در آینده و برای کسب دانش بیستر در مورد فرآیند کلی مشارکت در نمایشگاهها به منظور توضیح نظریه، مناسب است. مصاحبه شوندگان امکان بیان نظرات خود بطور آزادانه و خود به خود را دارند. چارچوب نظری از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های محقق از طریق برداشت های محقق و تجارب کار گذشته برای افزایش درک این پدیده و راهنمایی جهت اجرای پروژه تشکیل شده است. نتایج نشان می دهد که نمایشگاههای بین المللی نقش مهمی در آمیخته بازاریابی شرکت دارند. بنابراین، بسیار اهمیت دارد که فرآیندهای مختلف مرتبط با مشارکت در نمایشگاههای بین المللی به منظور رسیدن به بهترین نتایج ممکن، درک شوند. در این مطالعه، چهار فرآیند ضروری شناسایی شده اند: 1) برنامه ریزی و اجرا، 2) منابع انسانی، 3) ارتباطات بازاریابی، و 4) ارزیابی و کنترل که همه به هم پیوسته بوده و در دوره های زمانی متفاوت مانند قبل از نمایشگاه، ایام برگزاری نمایشگاه و پس از اتمام نمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند. این پژوهش، یک چارچوب مفهومی یکپارچه جدید و برخی نتایج تجربی مفید را ارائه می کند که می تواند در درک، ارزیابی و بهبود فرایندهای مشارکت در نمایشگاه بین المللی کمک شایانی نماید.
- Abstract
- The purpose of this research is to study the role of the trade fairs in the firms’ marketing communication mix at the present as well as in the future. Furthermore, the study explores the reasons trade fairs are used, how they support the companies’ relationship building process and how other marketing communication tools are used to support their fair participation. First, the thesis discusses: what is the trade fairs role as part of the firms’ marketing communication now and in the future. Second, processes that lead to successful trade fair participation are described. This is important, as none of the previous research has integrated the different processes needed in the successful trade fair participation. More specifically, this research looks for the critical processes that have input on successful trade fair participation taking into consideration the on-going and sequential nature of the processes. Data for this study was gathered from qualitative semi-structured interviews. Twenty one firms were interviewed from top management level executives representing different fields of businesses for this study. The companies and the executives were chosen from the client base of Iran international Exhibitions Company. The data analysis followed the principles of Straussian grounded theory where analytic coding was used. The grounded theory method was suitable for getting insights into the role of fairs as part of the firms marketing communications now and in the future, and more knowledge about the overall fair participation process in order to elaborate the theory. The interviewees were given latitude to express their opinions freely and spontaneously. The theoretical framework was built from the researcher’s collection and analysis of data through the researcher’s perceptions and past work experiences to increase understanding of the phenomenon and give guide to action. The results indicate that trade fairs have a significant role in the firms’ marketing mix. Therefore, it is of paramount importance to understand the different processes linked to the trade fair participation in order to reach the best possible results. In this study, four essential processes are identified: 1) planning and execution, 2) human resources, 3) marketing communication, and 4) evaluation and control that are interconnected and in use at different time frames such as pre-fair, at-fair and post-fair. The two most critical processes according to the research material are ‘planning and execution’ and ‘human resources’ processes. Indeed, successful exhibitors plan carefully their exhibition participation and the best exhibitors recruit the most suitable persons to take care of the whole integrated exhibition process – without forgetting the importance of marketing and evaluation. This research has provided both a new integrated conceptual framework and some useful empirical results that can help to understand, assess and improve the processes of the trade fair participation. Keywords: trade fair, marketing communication, marketing mix, trade fair process