عنوان پایاننامه
بررسی رابطه کیفیت دلبستگی معنوی و مقابله های معنوی با تاب آوری در مادران کودکان آهسته گام و ناشنوا
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72999;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2417;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72999;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2417
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- پریسا رزمی
- استاد راهنما
- باقر غباری بناب
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت دلبستگی معنوی، مقابله های معنوی و تاب آوری در مادران کودکان آهسته گام و ناشنوا می باشد. علاوه بر این به بررسی تفاوت ها در گروه مادران کودکان آهسته گام و ناشنوا در متغییرهای کیفیت دلبستگی معنوی، مقابله های معنوی و تاب آوری پرداخته شده است. برای این منظور تعداد 161 مادر کودک آهسته گام و116 مادر کودک ناشنوا به صورت تصادفی از مدارس استثنائی شهر تهران انتخاب شدند. مادران به پرسشنام? دلبستگی به خدا در اسلام (M-SAS)، پرسشنام? مقابله معنوی پارگامنت و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RIS) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیر و آزمون t مستقل، نشان داد، بین مادران کودکان آهسته گام و ناشنوا از نظر دلبستگی معنوی و تاب آوری تفاوت معناداری وجود ندارد، اما دو گروه مادران کودکان آهسته گام و ناشنوا در مقابله معنوی مثبت تفاوت معناداری با هم دارند ولی در مقابله معنوی منفی تفاوت معناداری ندارند. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد، دلبستگی معنوی و مقابله های معنوی توان پیش بینی تاب آوری مادران کودکان آهسته گام و ناشنوا را دارد و در گروه مادران کودکان آهسته گام 30 درصد از واریانس تاب آوری از طریق سبک های دلبستگی معنوی و 17 درصد آن از طریق مقابله های معنوی تبیین می شود. در گروه مادران کودکان ناشنوا 14 درصد از واریانس تاب آوری از طریق سبک های دلبستگی معنوی و 14 درصد از آن از طریق مقابله های معنوی تبیین می شود. در کل دلبستگی ایمن به خدا و مقابله معنوی مثبت توان پیش بینی تاب آوری در مادران کودکان آهسته گام و ناشنوا را دارد. کلید واژه ها: دلبستگی معنوی، مقابله های معنوی، تاب آوری، مادران کودکان آهسته گام، مادران کودکان ناشنوا
- Abstract
- Abstract The purpose of this research is to study the relationship and differences between, spiritual attachment and spiritual coping with resiliency in mothers of intellectually disabled and hearing impaired children. To fulfill this aim, 161 mothers of intellectually disabled children and 116 mothers of hearing impaired children were randomly chosen from schools for exceptional students. The chosen mothers answered the questions in Muslim spiritual attachment scale (M-SAS), Inventory of Pargament’s religion and spiritual coping (R-COPE) and Conner-Davidson resilience scale (CD-RIS). Data analysis through multivariable analysis of variance and T-test showed no significant difference between mothers of intellectually disabled and hearing impaired children with respect to attachment, negative spiritual coping and resiliency. However, they have significant difference in positive spiritual coping.Also the result of regression analysis showed that spiritual attachment and spiritual coping have the ability to predict resilience in mothers of intellectually disabled and hearing impaired children.In mothers of intellectually disabled children 30 percentage of resiliency variance are explained through spiritual attachment and 17 percentage of them are explained through spiritual coping. In mothers of hearing impaired children 14 percentage of resiliency variance are explained through spiritual attachment and 14 percentage of them are explained through spiritual coping. Totally,secure attachment to God and positive spiritual copinghave the ability to predict resiliency in mothers of intellectually disabled and hearing impaired children. Keywords: spiritual attachment, spiritual coping, resiliency, mothers of intellectually disabled, mothers of hearing impaired.