عنوان پایاننامه
اصول نظریه اداره خوب در شکل گیری ،اجرا و لغواعمال اداری یکجانبه
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4220;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77698;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4220;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77698
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدمحسن روزی طلب
- استاد راهنما
- بیژن عباسی
- چکیده
- «اداره خوب» جنبه ای از مفهوم وسیع تر «حکمرانی خوب» است. نظریه اداره خوب در گستره حقوق اداری اندیشهای نو و بنیادین است. مفاد آن در بستر مفهوم حمایت از اداره شوندگان رشد نموده و در اسناد و رویه ی حقوقی اروپا آمده است. امروزه یکی از سنگ بناهای حقوق اداری پیشرفته محسوب می شود. اداره خوب فراتر از رعایت اصل حاکمیت قانون در اعمال اداری، می کوشد اصول کلی حقوق مانند انتظارات مشروع، تناسب، شفافیت و پاسخگویی را رعایت و منطبق با واقعیت های اقتصادی و اجتماعی عمل نماید. این مفهوم تا جایی پیشرفت کرده است که در اسناد حقوقی اتحادیه اروپا از جمله ماده 41 منشور حقوق بنیادین اروپا که اداره خوب را یک حق بنیادین قلمداد کرده است ذکر گردیده است. در کد اروپایی رفتار اداری خوب مقامات اداری موظف به رعایت استاندارد های اداره خوب در رفتار اداری گردیده اند. اعمال اداری یک جانبه شامل انواع آیین نامه ها، نظام نامه ها، دستورالعمل، جوازها و گواهی ها میگردد. مهمترین ویژگی عمل اداری یک جانبه در قواعد مربوط به شکل گیری، اجرا و لغو آن است. نظام حقوقی این اعمال، شامل مراحل حیات حقوقی، ایجاد، نسخ و شیوههای اجرای آنها میگردد. اعمال اداری یک جانبه تابع قواعد و شرایط دقیق و پیچدهای است و شکلگیری آنها یا گرفتن تصمیمات اداری نیز پیرو مقررات و محدودیتهایی است که رعایت نکردن آنها به غیرقانونی بودن آنها میانجامد. تحلیل اثربخشی نظریه اداره خوب بر اعمال یکجانبه اداری می تواند رابطه اداره خوب و رویکردهای حقوق اداری را نمایان نماید.
- Abstract
- (Good Administration) is an aspect of the wider concept "Good Governance". Good administration theory is a fundamental and new thought in administrative law. A provision of Good Administration has evolved through supporting the public and is prevalent in European law procedures and documents. Good administration is currently considered one of the basis for advanced administrative law. Good Administration is beyond observing law governing principle. It tries to observe general law principles such as legitimate expectations, transparence, propriety, responsiveness and also tries to perform in conformity with economic and social realities. This concept has developed to such extent that in European law documents, specially article 41 of CHARTER OF FUNDAMENTAL RIGHTS OF THE EUROPEAN UNION in which Good Administration is regarded as a principle right. In European code of good administration behavior, Administrative officials are obliged to meet the standards of Good Administration in administrative behavior. One sided administrative act includes codes and regulations, instructions, permits, certificates and statutes. The most important feature of one sided administrative act is in the rules related to formation, implementation and revocation thereof. Law system of these acts includes stages of legal life, repealing and methods of executing it. One sided administrative acts follow strict and complex rules and conditions and their formation or administrative decision making follow rules and restrictions which if not followed will make them illegal. An Effective analysis of the Good Administration theory on one-sided administrative acts can illuminate the relationship between Good Administration and administrative law approaches.