عنوان پایان‌نامه

کارکرد عکاسی فرا واقع گرا (سورئالیسم ) بر تبلیغات تجاری با تمرکز بر نیمه دوم قرن بیستم



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کارکرد عکاسی فرا واقع گرا (سورئالیسم ) بر تبلیغات تجاری با تمرکز بر نیمه دوم قرن بیستم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 893;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73296;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 893;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73296
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    در هنر معاصر غرب، همه مسیرها به‌سوی پسامدرن و سایر صفات آن هدایت می شود، اما مکتب سوررئالیسم که در ابتدای قرن بیستم در فرانسه ظاهر شد از آن جنبش هایی است که هنوز نگاه های بسیاری را به خود جذب می کند. جنبشی که با آرمان هایی مانند خلاقیت ناب و تحریک و رخنه در ضمیر ناخودآگاه مشتریان آغاز به کار کرد و امروزه با در برگرفتن هنرهای جدید مانند عکاسی به حیات خود ادامه می دهد. با این وجود مقیاس و اثربخشی عکاسی سوررئالیستی در ذهن مشتری و در پیاده‌سازی اهداف تبلیغاتی، پرسشی است که ذهن بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است. در این پژوهش جایگاه عکاسی سوررئالیستی در تبلیغات تجاری در بازه ی زمانی سال‌های 1950 تا 2000 میلادی در شش فصل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل نخست به تعریف مسئله اختصاص داده شده است. در فصل دوم تاریخچه و مفاهیم زیبایی شناسی و روانکاوی آن مورد تحقیق قرار گرفت. فصل سوم به تعریف نظام تبلیغات پرداخته و پس از تعریف سبک در تبلیغات تجاری، ورود سوررئالیسم به آن مورد بررسی قرار گرفت. فصل چهارم به عکاسی اختصاص یافته که در آن پس از مروری بر فلسفه، انتزاع و دیدن در عکاسی، تأثیر این رسانه بر مخاطبین و منتقدان مطرح شد. در فصل پنجم که به نیمه ی دوم قرن بیستم مربوط می شود، سوررئالیسم، تبلیغات تجاری و عکاسی بررسی شده و به تکنیک های مربوط به این دوره ی زمانی پرداخته شد. مطابق نتایج این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای انجام شده، تبلیغات سوررئالیستی با هدف نفوذ در افکار قشر تولیدکننده و مصرف کننده و قرار دادن نطفه ی پیام تبلیغ در ذهن مشتریان به کار خود ادامه داده است. سوررئالیسم که ریشه در درون دارد و در فلسفه‌ی روح و روان آدمی عمیق می شود، می‌تواند راه‌حل مناسبی برای دستیابی به منبع عظیم خلاقیت ارائه دهد. عکاسان سوررئالیستی در نیمه دوم قرن بیستم، به دنبال یافتن ریشه های خلاقیت و نگاهی نو در این رسانه ی تازه ظهورند تا با استفاده از آن از تکرار بگریزند و بیشترین تأثیر را به ‌منظور جذب مخاطبان خود بگذارند. همچنین عکاسی با نمایش نادیده های اطرافمان، و مکتب سوررئالیسم با مضمون‌های ممتاز خود یعنی رؤیا، عشق و تصادف عینی ترکیبی را به وجود آوردند که مورد توجه و استفاده ی بسیاری از مبلغان تجاری قرار گرفت. طبق نتایج به دست آمده، سوررئالیسم نیز با تمام آزادی های آن دچار محدودیت هایی بوده و گویی در تمامی شاخه¬های آن، ادبیات، نقاشی، عکاسی و غیره، امکان فرسودگی بیش از حد و مبدل شدن به یک ارز رایج اجتماعی را دارد.
    Abstract
    In western contemporary art all paths lead toward postmodernism and other attributes. However, the Surrealism school, developed in France at the beginning of the twentieth century, is still one of the most eye catching movements which began with ideals like pure creativity, stimulation and penetration of the subconscious of the customers mind. Today, it encompasses new arts to survive such as photography. Although, the scale and effectiveness of surrealistic photography in the customer’s mind and advertising purposes is a question that has attracted many researchers. In this study the application of Surrealistic photography on advertising during a period of 50 years, 1950 to 2000, has been broken down into six chapters. The first chapter contains problem statements. The second chapter deals with investigations into the history, aesthetic concepts and psychoanalysis of Surrealistic photography. The third chapter firstly presents definitions of advertising systems and then the entrance of Surrealism to the field is investigated. The fourth chapter is devoted to photography. After reviewing the philosophy and describing abstraction in photography, the effects of the media on audiences and critics are mentioned. The fifth chapter, which refers to the second half of the twentieth century, Surrealism, advertising and photography techniques of the period are discussed. According to the results of this study, with descriptive-analytic and data collected from library resources, Surrealistic advertising with the aim of influencing producer and customer thoughts and planting a subliminal message in their minds has continued to work. Surrealism which is deeply rooted inside the philosophy of the human spirit can offer a suitable solution for achieving great sources of creativity. Surrealist photographers in the second half of the twentieth century looked for the roots of creativity to achieve a new approach towards emerging media and escape its awkward usage. They were also seeking ways to have the greatest impact on their audience and increase sales. Furthermore, photography with the ability to show simple ignored things and the surrealism school with its privileged themes of dreams, love and objectively accidents have created a combination that attracts many commercial advertisers. However, surrealism, with all of its freedom, have some limitations. It can get exhausted and turn to a common social currency in a variety of fields like literature, painting, photography, etc.