عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان و نوع تغییرات عملکرد حافظه در گذر از بزرگسالی به سالمندی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان و نوع تغییرات عملکرد حافظه در گذر از بزرگسالی به سالمندی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 642;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70350
    تاریخ دفاع
    ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
    دانشجو
    زهرا مایلی
    استاد راهنما
    جواد حاتمی

    هدف: این مطالعه با هدف شناخت میزان و نوع تغییرات عملکرد حافظه در گذر از بزرگسالی به سالمندی انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات جزء تحقیقات پیمایشی و از نوع مقطعی می‌باشد و از نظر هدف در ردیف تحقیقات بنیادی قرار می‌گیرد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه‌ی زنان و مردان ساکن شهر تهران در سال 1393 تشکیل می دادند، که در محدوده سنی 25 تا 70 سال قرار داشتند. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد، و جمعا اعضای نمونه 194 نفر شدند. آزمودنی‌ها مورد آزمون رایانه‌ای قرار گرفتند که در سه محور کلی حافظه های رویدادی، معنایی و آماده سازی را اندازه می‌گرفت. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون معناداری همبستگی پیرسون و اسپیرمن و همچنین روش تحلیل رگرسیون سلسله¬مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج با اکثر مطالعات مقطعی دیگر مشابه بود. با افزایش سن، بیشترین کاهش در حافظه رویدادی، و پس از آن در حافظه معنایی مشاهده گردید، کمترین کاهش در عملکرد حافظه آماده سازی مشاهده شد. همچنین عملکرد حافظه در سالمندی با میزان تحصیلات، و سبک زندگی در جوانی ارتباط معناداری داشت. اما هیچ تفاوت جنسیتی قابل توجهی در عملکرد حافظه جز در سطح دانش عمومی، مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد با افزایش سن عملکرد حافظه کاهش می یابد و عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روی عملکرد حافظه تاثیر می‌گذارند. واژگان کلیدی: حافظه، سن، سبک زندگی، تحصیلات، جنسیت.
    Abstract
    Abstract Objective: This study aimed to recognition change the amount and type of memory performance the transition from adult crime to old age. Methods and materials: This research of data collection is a survey method and this purpose component of the fundamental research. The population consists of all women and men were in Tehran in 1393, in the age range 25 - 70 years old. The sampling method used was convenience, and 194 samples were. Subjects were tested in three overall video episodic memory, priming memory and semantic were measured data SPSS version 18 and Pearson and Spearman Correlation coefficient and hierarchical regression analysis were analyzed. The results were similar to most other cross-sectional studies. With increasing age, the largest decline in episodic memory, semantic memory was observed, and then the least decline in memory function was prepared. The memory function in the elderly with education, and lifestyle at a young age was a significant relationship. But there was no relationship significant gender differences in memory performance but there was a significant relationship between level of general knowledge were observed .Conclusion: The results showed that with increasing age, reduced memory performance and social factors, economic and cultural affect on memory function. Keywords: Memory, age, lifestyle, education, gender.