شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه خدمات پرداخت همراه در ایران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی - خدمات کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 748;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75737;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 748;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75737
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- صابر خسروی
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- با پیدایش جامعه ی مدرن و افزایش گستره ی آن در مرزهای جهانی و به تبع آن در جامعه ی ایرانی، مصرف به عنوان دال مرکزی آن در کانون توجه فعالین صنعت قرار گرفته است. در این میان فرآیند پرداخت به عنوان قلب تجارت جهانی باعث شده است تا امروزه فناوری ها و کسب وکارهای فراوانی پیرامون این مفهوم شکل گرفته و تلاش ها جهت تسهیل این فرآیند برای مصرف کنندگان روز به روز بیشتر شود. مصرف کنندگان ایرانی نیز پس از تجربه ی پذیرش فناوری های مرتبط با پرداخت الکترونیک، اشتیاق فراوانی جهت بهره برداری از فناوری های پرداخت همراه از خود نشان داده اند. افزایش رو به رشد ضرایبی همچون نفوذ موبایل و موبایل هوشمند و همچنین اینترنت همراه باعث شده است تا اقبال مصرف کننده ی ایرانی به استفاده از این فناوری ها بیش از پیش شود. لذا در این پژوهش با استفاده از رویکردی آمیخته، در ابتدا با بهره گیری از دانش ضمنی خبرگان ایرانی صنعت پرداخت همراه و همچنین مداقه بر وضعیت جهانی این صنعت، ابتدا 6 دسته فرصت های بومی کارآفرینانه شناسایی شد. این 6 دسته عبارتند از: خرید مجازی همراه، خرید فروشگاهی یا حقیقی همراه، تجارت همراه، بلیط و صورت حساب همراه، زیرساخت مجازی یا نرم افزاری و زیرساخت فیزیکی یا سخت افزاری. در ادامه معیارهای اصلی ارزیابی فرصت های این صنعت شامل اندازه بازار، ساختار هزینه، ساختار درآمدی، وضعیت رگولاتوری، فرهنگ و عادت مصرفی و چرخه ی عمر خدمت استخراج گردید. در نهایت و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فرصت های پرداخت همراه در بستر زمانی و مکانی ایران با استفاده از معیارها اولویت بندی شده و برترین فرصت در صنعت پرداخت همراه بر اساس نظر گروهی خبرگان تعیین گردید. بر این اساس خدمات مرتبط با بلیط و صورت حساب همراه به عنوان بهترین فرصت شناسایی گردید. همچنین تجارت همراه رتبه دوم را کسب نمود.
- Abstract
- With advent and increased development of modern society at global boundaries and consequently Iranian society, consumption was noted as central part of any modern society. Meanwhile, payment process is the heart of global trade. Nowadays, many businesses are developed based on this concept and many efforts are made to facilitate this process. Iranian were strongly eager to exploit mobile-payment after experiencing acceptance of electronic-payment-based technologies. Such growing coefficients as penetration of mobile and internet also motivated Iranian to use these technologies more than ever. First, six categories of indigenous entrepreneurial opportunities were identified using a mixed approach (qualitative-quantitative) as well as tacit knowledge of Iranian experts: virtual shopping, actual shopping, mobile commerce, ticketing and billing, virtual and physical infrastructure. Then, main criteria for assessment of opportunities were extracted as follows: market size, cost structure, revenue structure, regulatory status, consumer culture and meme and service life cycle. Finally, mobile-payment opportunities in terms of temporal and spatial boundaries were prioritized using the extracted main criteria with AHP. The best opportunities in the mobile-payment industry were identified according to expert opinions. Accordingly, the services related to mobile ticketing and billing were identified as the best opportunities. The mobile commerce obtained the second rank. Keywords: entrepreneurial opportunities, mobile payment industry, mobile ticketing and billing, mobile commerce, market prioritizing criteria.