عنوان پایاننامه
اجرای قطعاتی در آواز بیات ترک و بررسی تحلیلی پنج چهار مضرب از ساخته های استاد فرامرز پایور
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80888;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80888
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه نکونام
- استاد راهنما
- داریوش طلائی, هومان اسعدی
- چکیده
- تحلیل آثار موسیقی راهی است که از رهگذر آن میتوان فرآیند آموزش را سرعت بخشید، به دیدگاههای منتقدانه سمتوسو داد، ویژگیهای سبکشناسان? هنرمندان را جستجو نمود و بستری را برای دستهبندی تمهیدات آهنگسازی ایجاد کرد. این تحقیق قصد دارد تا با بررسی موردی پنج نمونه از شاخصترین چهارمضرابهای استاد فرامرز پایور، تا حدی ویژگیهای سبکی این آهنگساز را بررسی کند. در انتخاب نمونه هایِ مورد بررسی، پویایی ریتمیک، تنوع در تکنیکهای آهنگسازی، ملودیهای برجسته، و خاصبودن پایهها در نظر گرفته شدهاست؛ پنج چهارمضراب که دارای این ویژگیها بودهاند، انتخاب شدهاست که شامل چهارمضرابهای شور، بیات ترک، ابوعطا، همایون و اصفهان است و همگی از کتاب سی قطعه چهارمضراب انتخاب شدهاند. در ابتدا مفاهیم کلی مورد استفاده در تحقیق تعریف خواهند شد و سپس تکنیکهای آهنگسازیِ استفادهشده در این چهارمضرابها که توسط نگارنده تفکیک و نامگذاری شده یکبهیک تعریف میشوند و مثالی از آنها خواهد آمد و در ادامه نیز چهارمضرابها به ترتیب از لحاظ ساختار مدال، سیر نغمات، تکنیکهای آهنگسازی، جملهبندیها و ساختار ریتمیک تجزیه و تحلیل میشوند. در آخر نیز ویژگیهای سبکشناسی استاد فرامرز پایور بررسی میشود. هدف و منظور نهایی اینگونه تحقیقها رسیدن به الگوها و مفاهیم اولیه در تفکر آهنگسازی موسیقی ایرانی است که بتوان با آنها به زبانی مشترک برای گفتگو درباره قطعات آهنگسازیشده پرداخت و نیز مهمتر آنکه بتوان از آنها در امر تدریس بهره برد؛ به صورتی که هنرجویان و نوآموزان را، حتی از روز نخست با آنها آشنا کرد.
- Abstract
- Analyzing musical works is a way through which we can accelerate the process of education, find instructions to criticism, search for stylistic characteristics of artists and create a context for categorization of compositional techniques. This research aims to investigate stylistic characteristics of compositions of Farazarz Payzar with a case study of five of the most prominent Chaharmezrab pieces of this master of Persian music. Rhythmic dynamism, diversity in compositional techniques, outstanding melodies, and particularity of the Paye sections have been considered as factors in choosing these cases of study; Five Chaharmezrabs that have had these features have been chosen, including Shur, Bayat-t Tork, Abu Ata, Homayun and Esfahan and all of the pieces are chosen from the book Thirty Chaharmezrabs for Santur. Initially, general concepts used in the study are defined and then compositional techniques that are established by the author will be defined one by one and an example will follow each of them. After that, the Chaharmezrab pieces will be analyzed respectively according to their modal structure, tonal development, compositional techniques, periodical and rhythmic structures. Finally, the stylistic characteristics of master Faramarz Payvar's compositions are investigated. The ultimate purpose of such studies is to understand patterns and basic concepts of compositional thinking in Iranian music tradition so that they could be used as a common language for talking about compositions, and also more importantly, to be used in teaching; in a way that students can be acquainted with them even from the first day of learning. Keywords: analyze, Chaharmezrab, Santur, Faramarz Payvar, compositional techniques