عنوان پایاننامه
تخمین میزان انتشار آلاینده های ناشی از تبخیر در جایگاه های سوخت شهر تهران توسط مدلسازی
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست -آلودگی هوا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1334;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70407
- تاریخ دفاع
- ۰۷ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- علیرضا استانه
- استاد راهنما
- محسن میرمحمدی
- چکیده
- شهرنشینی و صنعتی شدن عواقب زیادی برای جو به همراه دارد. افزایش مصرف انرژی و به دنبال آن افزایش تولید انرژی می تواند انتشار آلاینده هایی که بر سلامتی و آسایش انسان تاثیر دارند را در پی داشته باشد. تولید و عرضه فراورده های نفتی یکی از چالش برانگیزترین مراکز تحت پوشش شرکتهای عرضه کننده فراورده های نفتی در سراسر دنیا می باشند. یکی از مؤلفه های بسیار مهم در چرخه ی توزیع فرآورده های نفتی از تولید در پالایشگاه ها تا مصرف توسط مصرف کنندگان ایستگاه های عرضه ی سوخت می باشد. در این تحقیق سعی شده است که میزان پتانسیل انتشار آلاینده ها از جایگاه های سوخت در شهر تهران بررسی شود که روزانه چه افراد شاغل در جایگاه¬ها و چه ساکنین اطراف پمپ بنزین ها در مواجهه با بخارات بنزین قرار می گیرند که می تواند اثرات سوء بالقوه استنشاق بخارات بنزین بر سلامت افراد داشته باشد، و بخش عمده آن را ترکیبات آلی فرار (VOCs) تشکیل می¬دهند. برای این منظور ابتدا در 5 منطقه جغرافیایی شهر تهران که در واقع همان پنج ناحیه در نظر گرفته شده توسط شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی منطقه تهران بود، انجام شده است از این میان تعداد 26 جایگاه ها به طور تصادفی انتخاب گردیدند منابع تولید انتشار بخارات بنزین در جایگاه ها سوخت مشخص شده و با استفاده از نرم افزار TANKS4.0.9d میزان انتشار بخارات از مخازن و بر اساس روابط AP-42 میزان اتلاف و انتشار بخارات بنزین از باک ماشین ها محاسبه شد. نتایج بدست آمده می توان گفت در سال 1392 حدود 1343 تن بخارات بنزین از مجموع 20 جایگاه مورد مطالعه تلف می شود که با در نظر گرفتن چگالی بنزین به میزانkg/lit 75/0 حدود lit/day 35050 لیتر در روز از کل جایگاه های شهر تهران هدر می رود که به ازای هر مترمکعب بنزین فروخته شده (9282 متر مکعب فروش روزانه کل شهر تهران) حدود 5/3 لیتر بنزین در روز هدر رفت بخارات بنزین می باشد. در ادامه میزان پراکنش و میزان غلظت بخارات در اطراف جایگاه های سوخت از مدل پراکنشی AERMOD استفاده شد. در این مطالعه با استفاده از پیش پردازنده AERMAP برای کل شهر تهران منطقه ای به مساحت 26×20 کیلومتر و به فاصله ی شبکه¬ای 100 متر و همچنین برای هر جایگاه مورد نظر منطقه ای به مساحت 1×1 کیلومتر و با فاصله ی شبکه ای 50 متر در نظر گرفته شد که برای دوره ی آماری 4 ماهه برای ماه های خرداد،
- Abstract
- Urbanization and industrialization have many consequences for the environment. Increased energy consumption and to increase energy production can cause emissions that affect human health and welfare. Production and supply of the petroleum products are one of the most challenging centers worldwide covered by supplier of petroleum products. A most important components in the cycle distribution of petroleum products from refineries to supply fuel stations is consumed by consumers. In this study, tried to review the potential emissions from service stations in Tehran. Everyday what people in place and how the inhabitants of the surrounding gas stations are exposing with gasoline vapors that inhaled vapors can potentially adverse effects on human health. For this purpose at the first, 5 different districts of Tehran, The fact that the five areas considered by the National Broadcasting Company and refined petroleum products in Tehran. Emission Sources of gasoline in the service stations found and vapor emissions from storage tanks were calculated by using software TANKS.0.9d and based on the amount of waste and emissions of vapors from the tank car was estimated. According to the results, we can say that in 1392, about 1343 tons of gasoline vapors were lost from a total of 20 stations That gasoline sold per cubic meter (cubic meters daily sales total 9282 in Tehran) is about 3.5 liters per day of wasted gasoline vapors. Then, for the distribution and concentration of gasoline vapor in the service stations was used by the dispersive model AERMOD. In this study, using a preprocessor AERMAP for a total area of 20×20 km from Tehran and the grid spacing of 100 m and to any desired position with an area of 1×1 km grid spacing of 50 meters was considered for the period of 4 months for the months of May, June, July and August, with the average time 1, 3, 8, 24 monthly modeling. The highest concentration of gasoline vapors viewed in the area stations 40.55 mg/m3 and the average position of the studied concentration of 1 hour of gasoline vapors 25 mg/m3.