عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش گروهی تحلیل تبادلی بر میزان تعارض های والد-فرزند دانش آموزان اول دبیرستانی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش گروهی تحلیل تبادلی بر میزان تعارض های والد-فرزند دانش آموزان اول دبیرستانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73589;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2435;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73589;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2435
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل تبادلی بر میزان تعارض‌های والد-فرزند دانش‌آموزان اول دبیرستانی منطقه مرحمت‌آباد است. در این پژوهش از روش تحقیق شبه‏آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده ‌شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستانی منطقه مرحمت‌آباد در سال تحصیلی 1394-1393 بود. 30 نفر از دانش‌آموزانی که بیشترین تعارض را با والدینشان داشتند، با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب ‌شده و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. ابزار مورداستفاده برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه سنجش تعارض والد- فرزند (CT) بود. آموزش مبتنی بر تحلیل تبادلی در 8 جلسه 90 دقیقه ای و بر روی دانش آموزان دبیرستانی اجرا شد. برای تحلیل داده‌های گروه آزمایش علاوه بر روش آمار توصیفی، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‏ ها حاکی از تأیید کلیه فرضیه‌های پژوهش بود و نشان داد که آموزش مبتنی بر تحلیل تبادلی باعث بهبود تعارض والد– فرزند و مؤلفه‌های آن ازجمله پرخاشگری کلامی، پرخاشگری فیزیکی و استدلال دانش‌آموزان پسر گروه آزمایش می‌شود. سپس، نتایج پژوهش مورد بحث و تبیین واقع شد. بنابراین پیشنهاد می‏شود از این بسته آموزشی در مدارس و آموزشگاه‏ها استفاده گردد.
    Abstract
    The Purpose of the present study was to investigate the effectiveness of transactional analysis group training on parent-child (PC) conflicts of first grade high school students of Marhamat Abad. Method used in this study was quasi-experimental method with pretest-posttest design and control group. Statistical population included all of first grade high school male students of Marhamat Abad in 2014-2015. The sample included 30 students who had the highest conflicts with their parents. They were selected via convenience sampling, and put in two groups- exprimental group (15) and control group (15). Research instrument was parent-child conflict scale questionnaire. Then, transactional analysis classes were held for the exprimental group during eight sessions of 90 minutes. For analyzing the data, descriptive statistics and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used. Findings showed that transactional analysis group training has improved parent-child conflicts. In other words, transactioanal analysis decreases verbal and physical aggression, and increases reasoning in the first grade high school male students. Then, the results was discussed and interpretation. It is recommended to use this program in schools and educational institutions. Keywords: adolescent, parent-child conflics, transactional analysis