عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان آهسته گام



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان آهسته گام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70319;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2353
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان آهسته گام بود. پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی شبه آزمایشی به روش پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی مادران دانش آموزان آهسته گام شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک می‌باشد. در این پژوهش تعداد 40 نفر از مادران با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس به‌صورت تصادفی 20 نفر از ایشان در گروه آزمایشی و20 نفر دیگر در گروه گواه قرار گرفتند. در ادامه، گروه آزمایشی 8جلسه آموزش تنظیم هیجان را دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از: مقیاس 84 سؤالی بهزیستی روان‌شناختی ریف (فرم 84 سؤالی). اطلاعات به‌دست‌آمده از پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد میانگین نمرات در متغیر بهزیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در گروه آزمایش در مرحله‌ی پس‌آزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. نتایج نشان می‌دهد آموزش تنظیم هیجان باعث ارتقای بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان آهسته گام می‌شود. با توجه به اینکه حضور کودک آهسته گام در خانواده می‌تواند سطح بهزیستی روان‌شناختی مادران را کاهش دهد، آموزش تنظیم هیجان می‌تواند برای بهبود سطح بهزیستی روان‌شناختی والدین مفید باشد. کلیدواژه‌ها: تنظیم هیجان، بهزیستی روان‌شناختی، مادران دانش آموزان کم‌توان ذهنی
    Abstract
    Effectiveness of emotion regulation training on psychological well-being of Mothers with Slow paced students Abstract The aim of this study is to investigate the effect of emotion regulation training on psychological well-being of mothers of students with intellectual disability. This research is a quasi-exprimental study using pretest-post test with control group. The study sample consisted of all mothers of mental retarded students, studying in exceptional schools in Arak city. In this study 40 of mothers were selected through convenience Sampling. Then, randomly, 20 of them were placed in experimental group and 20 others, were placed in the Control group. Then, The experimental group received eight meeting of emotion regulation traning. The research instruments consist of Ryyfs Psychological well-being Scale (84 questions form). The data were analyzed with using analysis of Co-variance. The Results Show that, average of scores in psychological well-being variable and components, in experimental group and in post-test stage increased than control group. As well as Results show that that, Emotion regulation Training, improves psychological well-being of mothers with mentally retarded students. So when the presence student with intellectual disability at family reduce levels of psychological well-being of mothers, emotion regulation training can be useful for them. Keywords: Emotion Regulation Training, Psychological well-being, Mothers of students with